Паспорт спеціальності 13.00.01

ПАСПОРТ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
13.00.01 — загальна педагогіка та історія педагогіки
Група спеціальностей — 13 — педагогічні науки

I. Формула спеціальності:

Галузь науки, яка вивчає загальні засади педагогіки як науки, методологію педагогіки, історію педагогічної думки та освіти. Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об’єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов’язковою умовою для цієї спеціальності.

II. Основні напрямки досліджень:

  • Теоретичні проблеми педагогіки: терміни, поняття, склад і структура науки.
  • Соціокультурні детермінанти розвитку сучасної освіти.
  • Теоретичні засади педагогічної думки.
  • Цінності сучасної освіти.
  • Філософія освіти в системі соціогуманітарного знання.
  • Педагогіка в системі наукового знання.
  • Єдність і розбіжності педагогічної науки і практики.
  • Освіта та громадянське суспільство: тенденції взаємовпливів.
  • Формування світоглядних орієнтацій сучасної молоді — теорія та методологія.
  • Природні, суспільні та біологічні закономірності педагогічного процесу.
  • Розвиток особистостей у структурі педагогічної науки.
  • Теоретико-методологічні засади реформування системи освіти.
  • Глобалізаційні процеси у світі, їх вплив на розвиток освітньої системи.
  • Світові тенденції розвитку освіти і педагогічної науки — порівняльний аналіз.
  • Порівняльна педагогіка як напрям педагогічної науки.
  • Формування педагогічних процесів і освітньо-виховних систем.
  • Релігійна педагогіка в системі соціогуманітарного знання.
  • Методологія та теорія неперервної освіти як концептуальна основа формування інтелектуального потенціалу держави.
  • Методологічні та загальнотеоретичні проблеми проведення історико-теоретичних досліджень.
  • Джерелознавство як складова педагогічних досліджень.
  • Розвиток національної педагогіки.
  • Культурно-антропологічна історія освіти.
  • Українська народна педагогіка в її історичному контексті.
  • Історія розвитку освіти в Україні в різні історичні періоди.
  • Дитинство як об’єкт історико-педагогічного знання.
  • Персоналія в історико-педагогічному дискурсі.
  • Розвиток історії зарубіжної педагогіки як системи.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені: педагогічні науки.

Оновлено 1 рік 4 місяці тому