9 липня на сторінці університету в Інстаграмі відбулась онлайн-зустріч із нашою випускницею — журналісткою NV Наталею Роп, яку організувала група зв’язків з випускниками Львівської політехніки. Метою заходу було ознайомлення з професійним шляхом журналістки. Також вона навчила студентів, як боротися з фейковими новинами та дезінформацією і як займати сильну позицію в медіапросторі України.
— Я обрала професію журналіста ще у старших класах школи. В моїй сім’ї завжди було популярно споживати новини. Мене виховували у прагненні до справедливості, і це вплинуло на мій вибір професії. Я обирала між двома університетами: Львівською політехнікою і Львівським національним університетом імені Івана Франка. Я поважаю ці два вищі освітні заклади, але навчатися вирішила саме у Львівській політехніці — через структурований процес. Також мені сподобалося, що до абітурієнтів запросили мисткиню, це наче була художниця, і ми мали написати про це матеріал, що й було нашим творчим конкурсом.
Для майбутнього журналіста практика є важливою складовою навчання. Наталя Роп поділилася своїм досвідом пошуку роботи:
— Для мене ще з першого курсу важливо було набувати практичного досвіду, тому я, ще навчаючись, працювала в різних виданнях. Це все для того, щоб на співбесіди я вже приходила не лише зі знанням, що таке репортаж, а й із розумінням, як його правильно написати, і мала приклади роботи. В мене був досвід на місцевому 24 Каналі. Одна з викладачок була шеф-редактором, і з її допомогою я змогла там попрактикуватися. Перша моя офіційна робота була на Громадському радіо. Я працювала там, коли вже навчалася на магістратурі. Це були мої перші ефіри, перші репортажі. Набуваючи досвіду в різних сферах журналістики, я зрозуміла, що мені треба розвиватися в певному напрямі. Спочатку я працювала в Цензор.НЕТ на посаді парламентського кореспондента — це була робота вже в політичній журналістиці, а згодом мені запропонували роботу на NV, і я погодилась.
NV — це український друкований щотижневий суспільно-політичний журнал, що також охоплює сайт, радіо, відеовідділи та організацію різних подій.
На шляху журналістської роботи іноді постають прямі перешкоди. Журналістка розповіла, які труднощі виникали в її журналістській діяльності:
— Непряма перешкода трапляється частіше в моїй роботі. На нас можуть тиснути коментатори, які є прихильниками осіб, про яких ми розповідаємо не те, що вони хотіли б чути. Але я це сприймаю спокійно, бо якщо ви виконуєте свою роботу чесно й відкрито, то вас не будуть турбувати ці коментарі.
У країні триває війна. Люди, які працюють з інформацією, мають свій погляд на інформування, і це по-різному впливає на журналістику. Наталя Роп вважає, що війна є і має бути першою темою для висвітлення журналістами.
— Від усього, що відбувається на полі бою, залежить, як нам допомагатимуть іноземні партнери. Тому війна залишається найважливішою темою для обговорення. Щодо політичної журналістики, сфери, в якій я працюю, думаю, що вона існуватиме і надалі, лише більше адаптовуватиметься до подій в Україні.
З початком повномасштабного вторгнення до України прикута пильна увага іноземців. Тож як зайняти сильну позицію на нашому та світовому медіапросторі?
— Дуже важлива присутність українських журналістів на міжнародних подіях, конференціях. Слід ставити запитання, які не можуть висловити наші політики через певні правила. Потрібно, щоб питання звучали, щоб іноземці чули, що нас турбує.
У розквіт соціальних мереж у нас з’явився ворог, якого ми добровільно впускаємо в наш простір, — це новинні телеграм-канали та деякі блогери, що часто поширюють недостовірну інформацію.
— Багато людей не розрізняють, кому належить сторінка, з якої вони споживають новини. Зазвичай власниками сумнівних каналів є певні політики або політичні сили, які намагаються поширювати вигідну їм інформацію. Я вважаю, що з цим треба боротися комплексно. Має бути належна освіта громадян, влада має звертати увагу людей на певні медіа, які варто споживати. Журналісти теж повинні бути залучені до цього процесу, проводячи розслідування щодо таких сторінок.
Наостанок Наталія Роп розказала, як студентам журналістики стати конкурентними.
— Потрібно розвивати свій бренд, бути активними в соціальних мережах, бути допитливими, вчитися працювати з інформацією правильно і, можливо, навіть виявляти певну прискіпливість до справи. Розуміти, що якщо у вас є ще питання до свого матеріалу, то ви його ще недоробили. Краще перевірити інформацію кілька разів, перш ніж опубліковувати.