18 березня 2025 року в рамках проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей у Національному університеті «Львівська політехніка» (EUSTS) за підтримки програми ЄС Еразмус+ напряму Жан Моне в онлайн-форматі відбувся інтерактивний захід «Поширення кращих практик викладання європейських студій та створення міждисциплінарних програм у закладах вищої освіти України: обмін досвідом». Івент організовано командою Навчально-наукового центру «Європейські студії для технічних університетів» Львівської політехніки спільно з викладачами Ужгородського національного університету.
Професорка Ярина Турчин (керівниця проєкту EUSTS) наголосила на актуальності впровадження міждисциплінарних освітніх програм в українських університетах задля активізації інтеграційного процесу в різних сферах (енергетика, екологія, транспорт, екологія, будівництво тощо), закцентувала увагу на етапах та особливостях розвитку європейських студій у Львівській політехніці, починаючи з кінця 1990-х років і до сьогодні, детально зупинилася на особливостях реалізації численних Жан Моне проєктів, які часто є міждисциплінарними, що обумовлено специфікою Університету. Доповідачка розкрила переваги, позитивні практики університетського середовища у поширенні знань про ЄС, їх імплементацію в освітньо-науковий процес (зокрема, через окремі освітні компоненти, освітньо-професійні програми, факультативні заняття, наукову роботу тощо), а також виклики, які потребують реагування. Ознайомила учасників заходу з результатами опитування Центру «Європейські студії для технічних університетів» Національного університету «Львівська політехніка», зокрема й щодо створення міждисциплінарних програм у сфері енергетики, екології, цифровізації, які цікаві студентській молоді. Також анонсувала наступні події в рамках проєктів Жан Моне, зокрема захід «День знайомства з послами європейської молоді», який заплановано на березень 2025 року.
Професорка Тетяна Карабін (завідувачка кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права юридичного факультету Ужгородського національного університету) розпочала дискусію з питання щодо важливості Жан Моне проєктів для успішного проведення наукової атестації закладів вищої освіти України, а також поділилася досвідом впровадження дисципліни «Європеїзація публічного права: методи, рушії, впливи», який розроблено в рамках проєкту Жан Моне та спрямовано на дослідження європеїзації українського публічного права. Навчальний курс створено для аспірантів, студентів, викладачів, державних службовців та науковців. Його метою є поширення знань про:
- європейську інтеграцію як фактор конвергенції публічного права;
- демократичні основи Європейського Союзу;
- конституційну ідентичність і європейську інтеграцію України;
- європейський адміністративний простір та його значення у процесі європеїзації публічного права;
- транскордонне співробітництво як інструмент євроінтеграції.
Наталія Вовк (учасниця проєкту EUSTS, доцентка кафедри соціальних комунікацій та інформаційної діяльності Національного університету «Львівська політехніка») поділилася досвідом кращих практик викладання європейських студій для студентів технічних спеціальностей через призму головних викликів, як-от:
- заохотити студентів до вибору дисциплін;
- зробити заняття цікавими;
- урізноманітнити навчальний процес;
- актуалізувати навчальні матеріали;
- постійно популяризувати новини та результати проєкту;
а також шляхами їхнього подолання командою EUSTS.
Також було окреслено подальші напрями розвитку європейських студій у Львівській політехніці вже після завершення проєкту EUSTS восени 2025 року.
Доцент Петро Токар (директор Навчально-наукового інституту євроінтеграційних досліджень Ужгородського національного університету) поділився практиками функціонування «Транскарпатського центру Жан Моне з дослідження європейських стратегій розвитку» та його ролі в дослідженні євроінтеграційної тематики у сфері суспільних наук. Діяльність Центру досконалості Жан Моне спрямовано на:
- запровадження базових стратегій ЄС у сфері вищої освіти в контексті положень Угоди про асоціацію;
- розвиток транскордонної співпраці;
- створення консультаційно-інформаційного Тренінгового офісу;
- організацію Транскарпатського центру Жан Моне в Ужгородському національному університеті;
- розробку стратегії розвитку університету на 2021–2031 роки.
Доповідач розкрив власне бачення того, як забезпечити впливи проєкту після його офіційного завершення, наприклад, через оновлення навчальних курсів, заснування громадських організацій, активну публікаційну діяльність.
Доцентка Олена Лукачук (менторка Innovation Hub, учасниця проєкту EUSTS) розкрила особливості проведення у Львівській політехніці інтерактивних занять, досвід проєктної діяльності студентської молоді в Університеті через залучення до діяльності Innovation Hub, дружні візити в різні інституції, співпрацю з Tech StartUp School, програму Stаrtup Прорив 2024, менторські програми, участь у Ротарійському діловому форумі та програмі «Європейські культурні простори», роботу над Мапою об’єктів культурної спадщини разом зі студентами Торунського університету, використання студентами Львівської політехніки різних можливостей від програми Еразмус+ тощо, а також окреслила найближчі плани роботи зі студентами.
За виступами учасників відбулася активна й цікава дискусія щодо ролі наукової дипломатії задля збереження та поширення європейських цінностей, запровадження нових міждисциплінарних програм, обміну кращим досвідом у викладанні європейських студій із застосуванням інтерактивних методів навчання, реалізації проєктів та пошуку нових можливостей для наукової кооперації. Доцент Петро Токар влучно охарактеризував значення події – «Від партнерів до партнерст».
Практичну частину заходу із застосуванням інтерактивних методів навчання («Європазл: цікаві факти, постаті, події про ЄС», «Прогулянка галереєю: тур по ЄС» та інші) для формування знань про ЄС як відповідального глобального актора сучасної системи міжнародних відносин для студентів Ужгородського національного університету провели тренери з методик викладання, учасники проєкту EUSTS – доценти кафедри політології та міжнародних відносин Ольга Івасечко та Олег Цебенко. Також до підготовки заходу долучилися доцент Олександр Марковець (кафедра соціальних комунікацій та інформаційної діяльності), доцентка Лідія Каша (кафедра електромехатроніки та комп’ютеризованих електромеханічних систем), доцентка Ірина Сухорольська (кафедра ПМВ).
Загалом до заходу долучилися понад 40 учасників – студенти (21 особа), викладачі Національного університету «Львівська політехніка» та Ужгородського національного університету. Команда проєкту EUSTS висловлює вдячність усім учасникам івенту за цікаві дискусії, професійні доповіді, обмін кращими практиками та вироблення нових ідей для розвитку європейських студій в ЗВО України.
З докладнішою інформацією про EUSTS можна ознайомитися на сайті проєкту в межах Порталу Львівської політехніки.








