Нещодавно у Національному університеті «Львівська політехніка» відбулася лекція Едварда Мозера, лауреата Нобелівської премії з фізіології та медицини за 2014 рік, на тему Space and Time in the Brain. Подія відбувалась у форматі прямої трансляції в Актовій залі головного корпусу. Окрім того, була можливість долучитися до події онлайн.
За організацію лекції відповідали Центр міжнародної освіти та кафедра теоретичної і практичної психології Інституту права, психології та інноваційної освіти. Процес підготовки розпочався ще в червні – коли професор Мозер відповів на пропозицію прочитати лекцію для політехніків. Так Нобелівський лауреат висловив свою підтримку народу України та сприяв мотивації до навчання і наукової діяльності. Далі був довгий процес листування щодо організаційних моментів: узгодження теми лекції, тривалості, онлайн-платформи для проведення заходу, визначення з датою проведення, цільовою аудиторією тощо. Як зазначає Марія Мищишин, канд. психол. наук, доцентка кафедри теоретичної та практичної психології, яка відповідала за організацію події, професор Едвард Мозер, незважаючи на значну зайнятість науковою, викладацькою та адміністративною діяльністю, завжди був на зв’язку, дуже швидко та ввічливо особисто відповідав на листування, проявляв зацікавленість щодо ситуації в країні та розвитку освіти в Політехніці. Це було великою честю – вести листування з такою поважною та вагомою для світу особистістю.
Проте сама організація давалася не настільки легко та гладко, як листування з професором. Ситуація в країні, перебої з електропостачанням та повітряні загрози вносили свої корективи в організацію заходу. Зокрема, першочергово лекцію було заплановано на 5 грудня. В сам день події, коли всі організаційні моменти були залагоджені – Актова зала відкрита, технічне забезпечення підключене, слухачі наповнювали залу, зібралися вся адміністрація та ректорат, розпочалася масштабна повітряна тривога по всій території України та надійшла інформація про те, що з акваторії Чорного моря випущено більше сотні ракет. Організатори були вимушені скасувати подію. Проте професор Мозер люб’язно погодився перенести лекцію на інший день.
12 грудня вдалося успішно провести захід. Едвард Мозер вів пряму трансляцію лекції зі свого робочого кабінету, а в Актовій залі Львівської політехніки були присутні науковці, викладачі та студенти. Здебільшого подією зацікавилися студенти напряму «Психологія». Окрім того, до онлайн-трансляції доєдналися дев’ять вищих навчальних закладів України – зі Львова, Києва, Запоріжжя, Сум, Тернополя, Мукачева – і три IT-компанії міста Львова.
Подія розпочалася зі вступного слова першого проректора Університету Олега Матвійківа, який висловив подяку професору Мозеру за те, що Львівська політехніка має честь послухати лекцію видатного науковця, лауреата Нобелівської премії. Олег Михайлович розповів про успіхи та 200-літню історію нашого навчального закладу, а також виділив здобутки молодої, але досить прогресивної кафедри теоретичної та практичної психології, яка в умовах сьогодення успішно функціонує, мала чи не найбільший набір абітурієнтів під час цьогорічної вступної кампанії, займається проведенням наукових досліджень у галузі психології, розробляє методи психологічної протидії інформаційній війні, проводить міжнародні наукові заходи, круглі столи, конференції, супервізії, надає психологічну допомогу населенню в часі війни.
Модератором заходу була Наталія Чухрай – проректорка з науково-педагогічної роботи та міжнародних зв’язків. Вона також привітала професора Мозера, розказала учасникам події про його наукові здобутки, допомагала вести діалог-комунікацію після лекції, подякувала спікеру за цікаву доповідь та запросила відвідати Україну, як тільки ми отримаємо перемогу у війні.
На лекції були присутні дирекція Інституту права, психології та інноваційної освіти, завідувачі кафедр, викладачі та студенти. Завідувачка кафедри теоретичної та практичної психології професорка Ірина Сняданко підкреслила важливість цієї події для наукової спільноти Львівської політехніки й відзначила актуальність теми для студентів напряму «Психологія».
Сама лекція тривала 45 хвилин. Незважаючи на складність теми й те, що лекція велася англійською, професор Мозер зумів подати інформацію досить простою та доступною мовою, збагатив її зображеннями проведених експериментів та невеличкими відео. Присутні з цікавістю слухали її. Родзинкою заходу була можливість поспілкуватися з професором Мозером та задати йому запитання після лекції. Як виявилося, було чимало охочих поспілкуватися з лауреатом. Питання задавали не лише представники професорсько-викладацького складу, але й студенти. Ба більше, серед присутніх була велика кількість першокурсників, які також проявили ініціативу, інтерес до лекції та неабияку сміливість задати питання професору Мозеру. Все це демонструє, що сучасна українська молодь – це розумні, сміливі та вмотивовані студенти, які допомагають виборювати незалежність України і докладуть усіх зусиль, аби відновити її в часі перемоги.
Професор Едвар Мозер надав свою велику підтримку народу України, розділив горе втрат і переживання, висловив захоплення нашій мужності, стійкості та незламності, що проявляється як на фронті, так і на теренах навчально-наукової діяльності. Це так не легко – вчитися і працювати, коли є постійні повітряні загрози, ракетні атаки, перебої з електропостачанням та мережею, планові вимкнення електрики. Безліч перепон і велика мотивація, незламність, жага до перемоги, бажання вистояти і розвивати Україну – ось що надає життю сенсу в нелегкі часи.
Довідка про лектора, лауреата Нобелівської премії
Едвард Інгялд Мозер – норвезький психолог, нейрофізіолог і директор Інституту системної нейронауки імені Кавлі та центру біології пам’яті при Норвезькому університеті природничих та технічних наук у Тронгеймі. Зараз працює в Інституті нейробіології імені Макса Планка біля Мюнхена як дослідник-відвідувач.
Професор Мозер та його дружина, Мей-Бритт Мозер, відіграли важливу роль у заснуванні Центру біології пам’яті (CBM) у 2002 році та Інституту системної нейронауки у 2007-му й були піонерами досліджень механізмів мозку для представлення простору.