У Львівській політехніці 20 червня відбулися дві знакові події: передмова до «Кола невимовного» та «Крейдяного кола» ― масштабної виставки й дискурсивної платформи у Львові. Проєкт представлений Faktura 10 та RIBBON International.
У лекторії хімічного корпусу Національного університету професорка Єльської школи розповіла, чому вирішила втілити в життя проєкти «Фактура 10» і «Коло невимовного» в Україні. Спікеркою була Марта Кузьма ― професорка Єльської школи мистецтв, артдиректорка та головна кураторка Faktura 10 — основної ініціативи RIBBON International.
― Як професорка мистецтв, я схильна розглядати виставки як дослідницькі ініціативи, підходити до мистецтва в незвичний спосіб, а в документі бачити основу, яка завжди є необхідною для діалогу з історією. Мою наукову дослідницьку діяльність закорінено в естетичних ступенях, позначених впливовою амбівалентністю щодо наукового прогресу, зокрема в тому, що стосується позитивної оцінки його потенціалу до змін. Перед нами комплекс знань, коли вмерла критика наукового прогресу за те, що він призводить до появи нових форм суспільного контролю і відчуження, — зазначила кураторка проєкту Марта Кузьма.
Також мистецтвознавиця поділилася, що натхненням для створення проєкту стали твори Пауля Целана — єврейського поета, що народився в Чернівцях.
― Переосмислення часу і простору в поезії Целана лягло в основу структури «Кола невимовного». Виставка використовує простір як дисфлюентність затинання, яке відкриває простір для паузи, важливої для показів мистецтва у воєнному контексті, — зауважила Марта Кузьма.
Після вступної лекції відвідувачі перейшли в навчальний корпус № 10, де мали змогу побачити факсимільні роботи австрійсько-американського архітектора Фредеріка Кіслера «Магічна архітектура», а також послухати лекцію директора Австрійського приватного фонду Фредеріка та Ліліан Кіслер Ґерда Ціллнера «Фредерік Кіслер: Магічна Архітектура як пре-архітектура».
Під час своєї презентації Ґерд Ціллнер ознайомив із біографією митця та його здобутками, розповів про внесок у розвиток світової архітектури, а також продемонстрував фрагменти самої книги Фредеріка Кіслера.
― Кіслер уклав цю книжку як неовітрувіанський твір, який складався з десяти частин. Йдеться про 400 сторінок рукопису, 60 ілюстрацій, схем і діаграм, — додав Ґерд Ціллнер.
У книзі є епілог, який, власне, репрезентує структуру кола. Ціллнер стверджує, що схема Кіслера описує «орбіту екстазу», завершує цикл малюнків всесвіту архітектури, частину яких представлено в Машинній залі.
Виставка факсимільних робіт Фредеріка Кіслера стала можливою завдяки співпраці Фонду Фредеріка Кіслера у Відні й CIVA (Центру інформації, документації та виставок) у Брюсселі. Цю добірку робіт Фредеріка Кіслера уклав директор CIVA Ніколаус Гірш, і вона стала частиною більшої виставки під назвою «До-архітектури» (6 листопада 2024 – 30 березня 2025).
Команда «Фактури 10»:
- Художня керівниця та головна кураторка — Марта Кузьма
- Директорка міжнародних проєктів — Леа Рішард-Нейгл
- Дизайнер виставки — Ервін де Мюер
- Дослідниця — Дар’я Аносова
- Продюсери (Україна) — Анастасія Затула й Іван Левченко
- Старший дослідник — Вілліс Кінгері
- Редактор публікацій — Пабло Лафуенте
Команда Львівської політехніки:
- Лілія Жук, проректорка з науково-педагогічної роботи та стратегічного розвитку
- Андріана Мазур, керівниця Центру розвитку Львівської політехніки
- Андрій Павлишин, керівник Центру промоції
- Тетяна Диба, завідувачка Музею історії Львівської політехніки
- Наталія Павлишин, керівниця Центру комунікацій Львівської політехніки
- Оксана Гордійчук, провідна фахівчиня відділу маркетингу
Виставка Фредеріка Кіслера ― манускрипт до «Магічної архітектури» ― у Машинній залі Львівської політехніки (вул. Устияновича, 5) триватиме з 20 червня до 2 листопада 2025 року. Вхід вільний. Графік роботи: середа–неділя, 11:00–18:00.
Крім Львівської політехніки «Коло невимовного» також охоплює такі локації, як Jam Factory Art Center (вул. Б. Хмельницького, 124) та «Дім42» (площа Ринок, 42). Там експозиції можна буде відвідати до 2 листопада.








































