У Національному університеті «Львівська політехніка» триває семінар-практикум «Планування та фінансування, облік і звітність, кадри і зарплата, майнові відносини у закладах вищої освіти». У другому блоці питань, винесених на обговорення, учасники конференції торкнулися теми студентських стипендій та утримання дітей-сиріт у закладах освіти. Доповідала на цю тему провідна спеціалістка відділу стипендії, оплати за навчання Інна Уголькова. Доповідачка зосередилася на практичних аспектах застосування Постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 року № 882 «Деякі питання стипендіального забезпечення». Згідно з цим документом у Львівській політехніці працюють багато років. Кожен ЗВО напрацював власне положення про призначення стипендій. Процедура начебто зрозуміла. Однак якщо розглянути питання докладніше, виникає низка проблемних аспектів, які потребують обговорення. Інна Володимирівна наголосила на кількох важливих моментах.
Стипендія як мотиваційний інструмент
— Стипендія — це не лише матеріальна підтримка, а й потужний стимул до якісного навчання. Проте на практиці ми стикаємось із ситуаціями, коли студент отримує стипендію, а згодом бере академічну відпустку, відраховується з університету або змінює форму навчання. Стипендія вивільняється, і логічно було б з першого числа наступного місяця призначити її наступному студентові за рейтингом успішності. Але чинна постанова не дає нам такого права.
Освітні програми у межах спеціальності
— Інше питання, яке сьогодні хвилює: відповідно до згаданої вище постанови, стипендії призначають за спеціальністю чи за спеціалізацією. Однак щороку відкривають нові освітні програми, і всі вони потрапляють у загальний рейтинг успішності. Це демотивує студентів, адже вони не відчувають конкуренції у межах своєї програми й не бачать прямого зв’язку між результатами навчання і призначенням стипендії.
Нерівність між технічними та гуманітарними спеціальностями
— У Львівській політехніці ми готуємо фахівців як технічних, так і гуманітарних спеціальностей. У наказах бачимо, що студенти технічних спеціальностей можуть отримати стипендію із середнім балом 3,2, тоді як гуманітарії із середнім балом 5 залишаються без стипендії через обмеження відсотка стипендіатів. Це суперечить головній функції стипендії — стимулювати академічну успішність. Частково проблему можна було б вирішити, якби заклади освіти мали право самостійно встановлювати мінімальний бал для різних спеціальностей і гнучко розподіляти вивільнені стипендії.
Зважаючи на це, Інна Уголькова запропонувала ініціювати внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 року № 882, а саме: розширити автономію закладів освіти у визначенні порядку призначення стипендій і дозволити гнучке управління стипендіальним фондом у межах встановленого відсотка та наявного фінансування.
Також у своєму виступі Інна Уголькова торкнулася питання матеріального заохочення студентів:
— У державних кошторисах багато років не передбачають видатків на матеріальну допомогу студентам. У нашому університеті навчається близько 15 000 студентів державної форми, з них понад 3350 — пільгових категорій (понад 20 відсотків). Це діти з малозабезпечених сімей, сироти, діти загиблих учасників бойових дій тощо. Вони як ніхто потребують соціальної підтримки. Тому дуже просимо Міністерство освіти і науки передбачити у майбутніх кошторисах кошти для матеріальної допомоги та преміювання студентів.
Водночас доповідачка зауважила, що важливою ініціативою є система державних грантів, яка дає можливість студентам обирати спеціальність і відчувати впевненість у своїх силах, але й тут виникають проблеми. Студенти, які відмовилися від ідентифікаційного номера або не користуються застосунком «Дія», фактично позбавлені можливості отримати грант. Оскільки наказів Міністерства освіти про призначення грантів не публікують, це ускладнює переукладання договорів зі студентами. Тим часом залишки невикористаних грантів «зависають» на рахунках університетів, поки не буде сформований наказ про їх припинення. Львівська політехніка просить Міністерство освіти і науки забезпечити альтернативний механізм отримання грантів для студентів без «Дії» — надати закладам освіти доступ до наказів або здійснювати їх розсилання, а також розробити механізм оперативного повернення невикористаних коштів державі.
Принагідно Інна Уголькова поділилася досвідом використання спеціального фонду:
— Наш університет має практику використання коштів спеціального фонду, сформованого від платних освітніх послуг. Частина цих коштів спрямовується на органи студентського самоврядування, які спільно з адміністрацією визначають напрями витрат: матеріальне заохочення, допомога та преміювання студентів пільгових категорій. Це дає змогу частково компенсувати відсутність державного фінансування.
Підсумовуючи свій виступ, Інна Володимирівна закликала присутніх у залі підтримати ініціативи Львівської політехніки та долучитися до спільної роботи над удосконаленням системи студентської підтримки.
— Ми всі прагнемо побудувати справедливу, мотивуючу та ефективну систему підтримки студентів. Тому внесення змін до Постанови № 882 дасть змогу підвищити прозорість і гнучкість процесів; зробить стипендіальне забезпечення справедливим; надасть рівний доступ до грантів і дозволить ефективно управляти фінансами.
До обговорення проблем долучилася державна експертка Ольга Оношко, яка виступила онлайн. Вона докладно поінформувала про особливості розподілу бюджетних коштів між закладами вищої освіти, розповіла про механізми отримання державних грантів на здобуття вищої освіти, а також пояснила порядок формування мінімальної вартості контрактного навчання.