Студент кафедри ПЗ Олександр Колодійчук про перемогу в конкурсі стипендіальної програми GFPS та навчання в Німеччині

Анна Зіганшина, Центр комунікацій Львівської політехніки
Олександр Колодійчук

Студент кафедри програмного забезпечення Інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій Олександр Колодійчук став стипендіатом програми GFPS (Gemeinschaft für studentischen Austausch in Mittel- und Osteuropa e.V.). Його науковий проєкт, присвячений програмуванню логістичних ланцюгів зернового ринку в умовах воєнних викликів, вразив відбіркову комісію та відкрив йому двері до Німеччини. Докладніше про навчання у Бранденбурзькому університеті, академічні успіхи та міжнародні контакти — у нашому інтерв’ю з Олександром.

— Чому ви вирішили навчатись у Львівській політехніці і як обирали спеціальність?


— Оскільки я з відзнакою закінчив спеціалізований ліцей з поглибленим вивченням німецької мови, спочатку розглядав можливість навчатися на німецькій філології. Проте в останні два роки шкільного навчання захопився математикою, що визначило мій подальший професійний вибір. На національному мультипредметному тесті я набрав по 200 балів з усіх предметів, що відкривало можливість вступу до будь-якого вишу України практично на всі спеціальності. Така, на перший погляд, радісна перспектива водночас ускладнювала процес прийняття рішення. Тому я ретельно ознайомився з різноманітними освітніми програмами провідних українських університетів у сфері ІТ і обрав саме Львівську політехніку.

Спершу мене зацікавила програма «Системи штучного інтелекту», проте після тривалих роздумів я остаточно обрав спеціальність 121 — «Інженерія програмного забезпечення», оскільки вважаю, що інженерні знання є своєрідним мостом між теорією і практикою, які формують системне мислення та створюють міцний фундамент на рівні бакалаврської підготовки. Саме це, на мій погляд, забезпечує відповідну базу для подальшого успішного опанування прикладної освітньо-професійної програми магістерського рівня, зокрема й у сфері штучного інтелекту.

— Які у вас враження від навчання на кафедрі програмного забезпечення?

— Лише позитивні. Вимогливі викладачі й насичена освітня програма спершу викликали у мене певне занепокоєння щодо правильності мого вибору через надмірне навантаження, проте з часом я переконався, що всі мої зусилля в навчанні виправдані. Фундаментальну освітню базу Політехніки я особливо відчув під час навчання в Бранденбурзькому технологічному університеті Cottbus-Senftenberg, де половина курсів, які я обрав, були з магістерської програми цього ЗВО. Там я опановував знання нарівні з німецькими студентами, а також зі студентами з Китаю та Індії — країн, де сформувалися потужні ІТ-сектори, які вважають одними з провідних у світі. Цей досвід дав мені впевненість у тому, що моя університетська підготовка загалом і підготовка в ІКНІ на кафедрі програмного забезпечення зокрема відповідає глобальним стандартам освіти.

— Як можете охарактеризувати своє студентське життя у Львівській політехніці? Що для вас виявилося найважчим, а що найцікавішим за час навчання в університеті?

— Звісно, війна наклала певні обмеження на студентське життя мого покоління. Останнім часом мало приводів для радості й веселощів. Мабуть, найважче поєднувати навчання з емоційною напругою, постійними новинами з фронту та переживанням за близьких. Також певні труднощі виникали через зміни у форматі занять, хоча, на щастя, більшість із них проходила в офлайн-режимі (за винятком ракетних загроз), що давало змогу зберігати живий контакт із викладачами та одногрупниками. Водночас найцікавішим для мене стало відчуття належності до академічної спільноти Львівської політехніки. Це і знайомство з професійними викладачами, які завжди відкриті до комунікації, і дружба з талановитими студентами, і відкриття перспектив для професійної самореалізації.

— Звідки ви дізналися про стипендіальну програму GFPS? Що спонукало вас подати заявку на участь у ній?

— Інформацію про цю програму я вперше побачив на сайті ЦМО Політехніки, здається, у 2022 році, але тоді я був першокурсником і не надто цим цікавився. Але коли минулого року знову натрапив на неї на урядовому порталі «Наука в Україні», вирішив спробувати. Для цього я уважно ознайомився на сайті GFPS з умовами участі, підготував відповідний проєкт і надіслав його разом із пакетом документів у визначені терміни.

— Які були ваші перші відчуття, коли ви дізналися, що стали переможцем конкурсу?

— Звісно, я був дуже задоволений результатом, адже, зі слів організаторів, став єдиним з України, хто здобув можливість навчатись у літньому семестрі. Водночас я відчув певну розгубленість щодо подальших кроків, проте організатори надали контакти волонтерів програми, які забезпечили відповідний інформаційний супровід. Незважаючи на те, що моя програма мобільності мала дещо специфічний формат, якщо порівняти з поширеною в академічному середовищі програмою Erasmus+, я отримав всебічну допомогу від ЦМО університету й особливо від пані Наталії Чухрай, за що щиро вдячний.

— Розкажіть докладніше про процес відбору. Що було найскладнішим на кожному з трьох етапів?

— Отриманню e-mail із повідомленням про перемогу в конкурсі передували кілька етапів відбору. Першим був формальний етап, коли я отримав підтвердження, що мій проєкт пройшов попередній відбір, і мене запросили на онлайн-співбесіду у визначений час. Запланована на 20 хвилин розмова тривала майже годину: троє членів відбіркової комісії GFPS, серед яких були здобувачі магістерського рівня та PhD, ставили різні запитання про моє студентське життя, академічну успішність, конкурсний проєкт і мотивацію до участі в програмі. Після цього мене запросили на додаткову зустріч із представниками правління програми GFPS, яка відбулася через кілька днів. За підсумками всіх етапів я успішно пройшов відбір і отримав стипендіальний сертифікат. Загалом труднощів під час співбесід не виникало, ймовірно, завдяки відсутності мовних бар’єрів.

— Чому ви обрали для навчання саме Бранденбурзький технологічний університет Cottbus-Senftenberg і факультет інформатики?

— Загалом BTU Cottbus–Senftenberg є сучасним освітнім і науковим центром федеральної землі Бранденбург, який особливу увагу надає розвитку інженерних та інформаційних технологій, поєднуючи фундаментальні знання з практичною підготовкою. Для проходження літнього семестру 2025 року я обрав профільний факультет інформатики з відповідним набором освітніх компонентів, кількість і зміст яких відповідають вимогам для зарахування мого академічного навантаження за шостий семестр у Львівській політехніці. Крім того, між BTU Cottbus-Senftenberg і нашим університетом діє рамкова угода про співпрацю у сфері академічних обмінів, що є обов’язковою вимогою для мобільності студентів. З інформаційного сайту ЗВО я також дізнався про університетську програму студентського обміну STUDEXA, яку координує міжнародний відділ BTU Cottbus–Senftenberg, і цей формат перебування найповніше відповідав програмним цілям моєї мобільності. Поряд із навчанням у BTU я виконував проєкт у межах програми GFPS, що передбачав участь у двох конференціях і захист мого дослідницького проєкту в місті Ґнєзно (Польща).

— Які з п’яти навчальних модулів, що ви опанували, виявилися для вас найцікавішими чи найкориснішими?

— У BTU я обрав і успішно захистив п’ять дисциплін, частина яких була з німецькомовної програми, а частина — з англомовної, а саме: «Практика з програмування для інженерів» (Programmierpraktikum für Ingenieure), «Бази даних» (Datenbanken), «Сховища даних» (Data Warehouses), «Реалізація проєкту» (Laboratory) і «Програмна інженерія» (Softwaretechnik). З власної ініціативи я також додатково записався, прослухав і захистив практичні роботи з модуля «Вбудовані системи реального часу» (Embedded real time systems) (6 кредитів ЄКТС), однак іспиту з нього не складав, оскільки ця дисципліна виходила за межі нормативного обсягу 30 кредитів ЄКТС для семестрового навантаження.

Під час перебування у BTU я також паралельно продовжував освітню діяльність у нашому університеті. Зокрема, підтримував комунікацію з науково-педагогічними працівниками кафедри, отримував консультації, захищав лабораторні роботи та виконував завдання з дистанційного опрацювання дисциплін, передбачених навчальним планом шостого семестру. Результатом цієї роботи став дистанційний захист курсової роботи та складання заліків з окремих дисциплін. Крім того, я підготувався й успішно склав сертифікаційний іспит Microsoft AZ-900, який був зарахований з дисципліни «Хмарні обчислення» як елемент неформальної освіти.

— Якщо коротко підсумувати, що для вас стало найважливішим результатом цієї поїздки?

— Найважливішим для мене стало усвідомлення правильності професійного вибору та переконання, що українська ІТ-освіта є конкурентною на міжнародному рівні. Я здобув досвід навчання у мультикультурному середовищі, поліпшив комунікативні й мовні навички німецькою та англійською, навчився раціонально розподіляти свій час і набув практичних компетенцій, які, на мій погляд, відповідають вимогам сучасного ринку праці. Ця поїздка також дала змогу ознайомитися з європейськими підходами до ІТ-освіти та її міжнародними стандартами, що відкриває нові перспективи для мого професійного розвитку.

Олександр Колодійчук Олександр Колодійчук