Ректорка Наталія Шаховська на Forbes University розповіла про переваги Львівської політехніки

Наталія Павлишин, Центр комунікацій
фото

27 серпня в Києві відбувся Forbes University — форум про розвиток людського капіталу, що зібрав понад 300 учасників із бізнесу, освіти, EdTech та держави. На сцені виступили провідні експерти, включаючи ректорку Львівської політехніки Наталію Шаховську, яка поділилася досвідом університету у співпраці з бізнесом та розвитку дуальної освіти.

Під час дискусії на Forbes University Наталія Богданівна зазначила, що Львівська політехніка обрала унікальну модель розвитку, яка поєднує освіту, науку та бізнес-інновації, охарактеризувавши цей підхід як майданчик прототипування.

— Якщо аналізувати специфіку розвитку провідних закордонних університетів, насправді такий майданчик прототипування — це доволі типова модель поведінки університетів, тим більше технічних університетів. Львівська політехніка розвивається одразу в кількох напрямах. В структурі нашого функціонує Tech StartUp School, яка займається розвитком стартапів студентів і викладачів, а також підтримує стартаперський рух у громадах. Окрім цього, налагоджена тісна співпраця з громадами всієї Західної України, — підкреслила Наталія Богданівна.

Особливу увагу ректорка приділила розвитку Наукового парку, який функціонує в університеті вже п'ятий рік, акцентувавши, що модель наукового парку показала себе доволі успішно.

— Основний вектор розвитку наукового парку — мікросерійне виробництво. Наприклад, виробництво гідрогелевих пов'язок, дронів, в тому числі наземних. Це також послуги для локального бізнесу, зокрема пов'язані з порізкою лазерами, 3D-моделінг. Другий напрям роботи — проєктна діяльність. На сьогодні нашому Науковому парку функціонує чотири Horizon проєкти, які дають змогу залучати кошти і водночас викладачам та бізнесу спільно працювати над виконанням цих проєктів. Третій вектор —співпраця з громадами та їх підтримка, включаючи цифровізацію громад та IT-проекти.

За час функціонування наукового парку залучено 500 тисяч доларів тільки на обладнання. Структура власності парку: 67% належить Львівській політехніці, решта — трьом компаніям-партнерам, а 1% — Tech StartUp School.

Говорячи про дуальну освіту, Наталія Богданівна виділила дві основні моделі.

Перша — класична модель, коли студенти з третього курсу поєднують навчання і роботу в компаніях.

— Дуже важливо, що від компанії ми очікуємо не тільки оцінки за модулі, які студент виконує, працюючи на роботі, а також компанія, пропонуючи певні сертифікати розвитку своїм працівникам, спираючись на оцінки, які студент отримує за модулі університету, — пояснила Наталія Шаховська.

Друга модель – R&D лабораторії кафедр у компаніях.

— Студент значну частину свого часу проводить у компанії. Для університету це дуже цінно, особливо для інженерних спеціальностей, які вимагають закупівлі обладнання — використовувати матеріальну базу компаній. Так студент навчається за проєктним підходом, — додала ректорка.

Особливу увагу Наталія Богданівна звернула на коледжі, яких у структурі нашого університету — дев'ять.

— Для коледжів дуальна освіта є загалом притаманною. Наприклад, у Німеччині дуальна освіта більше використовується саме на рівні коледжів. Проте існують законодавчі обмеження, тож коледжі бояться повною мірою реалізовувати дуальну освіту, оскільки певну частину годин навчального навантаження потрібно передати підприємству. Це означає зменшення і так доволі мізерного фінансування викладачів коледжів, — пояснила ректорка.

Відповідаючи на питання про роль університетів в епоху ШІ, Наталія Шаховська зазначила, що наша освіта вже пережила кілька різних викликів:

— Спершу всі боялися Google, що він «вб'є» освіту, потім з'явилися інші загрози. Тим не менше, державні університети були, є і будуть. Самоосвіта, коли сама людина шукає потрібну їй інформацію для саморозвитку і намагається її структурувати, можлива тільки тоді, коли людина сформована як фахівець і як особистість. А роль університету — формувати власне особистість.

Сила державного університету, на переконання Наталії Шаховської, в різноманітності:

— Великий національний університет представляє різні спеціальності — від гуманітарної сфери до інженерно-технічної. Студенти різних спеціальностей перебувають в одній екосистемі й завдяки цьому вчаться спілкуватися з різними людьми, які мають різне мислення. Львівська політехніка демонструє, як традиційний університет може успішно адаптуватися до викликів сучасності, зберігаючи свою освітню місію і водночас активно співпрацюючи з бізнесом та громадами.