На запрошення організаторів – Міністерства освіти і науки України та Українського інституту розвитку освіти за підтримки ЮНІСЕФ та Street Child Ukraine – у Міжнародному форумі «Навчання без бар’єрів: стратегічні напрями підручникотворення для осіб з особливими освітніми потребами» взяв участь кандидат технічних наук, професор кафедри поліграфічних технологій та паковань Інституту поліграфії та медійних технологій Національного університету «Львівська політехніка» Володимир Маїк.
Форум об’єднав авторів навчальної літератури, педагогів, дослідників та представників державної влади, аби спільно виробити підходи до розроблення сучасних і якісних підручників для людей з особливими освітніми потребами.
Заступниця міністра освіти і науки Надія Кузьмичова презентувала дорожню карту змін, що визначає ключові напрями розвитку підручникотворення та конкретні кроки для вдосконалення розроблення, апробації, експертизи та конкурсного відбору навчальних матеріалів.
Заступниця міністра освіти і науки України з питань інклюзії Анастасія Коновалова відзначила, що основні завдання МОН у розвитку підручникотворення для учнів з ООП полягають у формуванні стабільної та дієвої системи створення навчальної літератури, гарантуванні її якості й доступності, а також у розширенні та зміцненні потенціалу спільнот авторів, видавців та експертів.
Заступник голови Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій Сергій Колебошин відзначив, що нинішня система здебільшого працює так, що спершу створюють звичайні підручники, а вже потім здійснюють їхню адаптацію для учнів з ООП, і лише малу частину матеріалів розробляють одразу з урахуванням їхніх потреб, що є ненормальною практикою, тому поява дорожньої карти як результату тривалої спільної роботи має спрямувати увагу не лише на логістику, а й на підвищення якості таких підручників.
Шаміза Абдулла, заступниця голови Представництва ЮНІСЕФ в Україні, повідомила, що форум відкриває можливість для всеукраїнської дискусії щодо доступності навчальних матеріалів на всіх рівнях освіти – від дошкільної до професійної та вищої, і ЮНІСЕФ і надалі підтримуватиме МОН та партнерів у розширенні інклюзивного доступу до освіти для кожної дитини.
З висвітленням різних аспектів створення підручників для осіб з ООП виступили представники Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, Кембриджського університету, Кембридж Юніверсіті Прес, Гете-Інституту в Україні, Київського національного університету імені Тараса Шевченка, ТОВ «Лабораторії цифрової доступності» та інших.
Професор Володимир Маїк взяв участь у роботі за секціями «Від ідей до перспектив: створення навчальної літератури для дітей з ООП» з доповіддю «Проблематика видань для осіб з порушенням зору» (секція 3. «Особливості підручникотворення для учнів з порушенням зору»). Представник Львівської політехніки наголосив на необхідності формування в Україні нормативно-правової бази для виготовлення підручників і видань для дітей з порушеннями зору, надав інформацію про наукові дослідження та розробки (удосконалені технології, програмне забезпечення тощо), захисти дисертаційних робіт, виконання науково-дослідних проєктів з відповідної тематики та дорожню карту проєкту «Книга» для осіб з порушеннями зору.
Висловлені у доповіді пропозиції було сформульовано у вигляді конкретних пропозицій для організаторів форуму.