Онлайн-навчання у ВНС: як Львівська політехніка експериментує, щоб зекономити на опаленні

За матеріалами сайту «Deutsche Welle»
Політехніка

Через занадто високі ціни на газ українські виші почали експериментувати з навчальним процесом – у зимові місяці вони відміняють заняття або переводять навчання в онлайн. У Міносвіти проблем у цьому не бачать.

В Національному університеті «Львівська політехніка» новий графік стартує вже з грудня – під час зимової сесії. Усі заліки й іспити студенти складатимуть лише у чотирьох із більш ніж 30 навчальних корпусів університету. Опалювати усі будівлі повноцінно у вишу немає грошей.

– Ми шукаємо гроші самостійно, маємо надходження з наукової праці чи з продажу розробок. Але на комунальні послуги їх все одно не вистачає. Тому не йдеться навіть про економію. Якби в нас були кошти, ми б не економили, – пояснив проректор з науково-педагогічної роботи Львівської політехніки Олег Давидчак.

Щоб не платити за опалення, на лютий в університеті вирішили запровадити дистанційне навчання – до 4 березня.

Перевірятимуть знання онлайн

В Івано-Франківському національному технічному університеті нафти і газу просто влаштували канікули, в інших вишах навчальний процес триватиме. Наприклад, у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка завдання студентам розсилатимуть в електронній формі.

Найпростіше реалізовувати онлайн-форму навчання Львівській політехніці. У цього вишу вже кілька років функціонує своя університетська освітня мережа – «Віртуальне навчальне середовище». Воно працює, як соцмережа.

– Викладач має свій профіль, перелік всіх дисциплін, які він веде. Туди він може надсилати лекції, прикріпляти посилання на інші сайти. Студенти теж мають свої профілі, але вони нічого не створюють. Вони можуть дивитись завдання, проходити тести, відповідати на запитання, брати участь у семінарах щодо тих сторінок, до яких їх прикріпили, – розповідає Андрій Дуда, інженер телекомунікацій Львівської політехніки.

За його словами, у програмі є й нові функції: скайп-спілкування та відеолекції. «Це дуже зручно. Туди прикріпляються всі студенти, які знають, що, наприклад, у них семінар на 15:00. І через відеозв’язок можуть слухати лекцію», – пояснює інженер. До програми студенти мають доступ зі своїх смартфонів. Ті, хто не матиме інтернету, зможуть приходити в студентську бібліотеку і, наприклад, там скачувати лекції на USB-накопичувач.

Однак у Львівській політехніці визнають, що з програмою для онлайн-навчання дають собі раду не всі викладачі. За словами Дуди, молодші викладачі майже стовідсотково користуються нею. Гірше зі старшими викладачами, які бояться всього нового, додає він.

– Але це – не проблема, – пояснює проректор вишу Олег Давидчак. – Курс веде не тільки лектор, є асистенти. Якщо викладач кафедри чогось не зможе зробити, йому допоможуть. Крім того, ми вже організовували курси з користування середовищем перед тим, і якщо треба буде – проведемо ще.

Реакція на нововведення

Викладачі Львівської політехніки, особливо старшого віку, онлайн-навчання коментують стримано. Микола Гнатчук, який викладає в Інституті архітектури цього вишу, каже, що в нього вибору немає, мусить пристосовуватись. І хоча він пробував користуватись «Віртуальним навчальним середовищем», думає, що завдання надсилатиме все ж через електронну пошту, так, мовляв, надійніше. «Онлайн-навчання не є проблемою. Будемо спілкуватись так. 30 студентів все одно одночасно відповіді не надішлють. Це все розтягнеться в часі. І потім, ми ж усе одно з ними в березні зустрінемось», – каже викладач.

Хто в захопленні від такого рішення, то це студенти.

– Це набагато зручніше, ніж ходити на пари і мерзнути. Набагато краще сидіти собі вдома, в теплі, пити чайок і виконувати завдання. І це – більше часу для самовдосконалення. От я ніяк не можу дочитати Стівена Кінга. Тепер буде час, – розповідає першокурсниця Львівської політехніки Наталія Ющак.

Що кажуть у Міносвіти

Скільки вишів по Україні економитимуть на опаленні, у Міністерстві освіти і науки України точно не знають. Кажуть, що не ведуть таку статистку, оскільки ВНЗ не зобов’язані про це повідомляти.

Як додає керівництво вишів, це навіть добре, що через форс-мажорні обставини випробовуються нові схеми навчання. На думку Олега Давидчака з Національного університету «Львівська політехніка», їхня навчальна мережа – це нові і більші можливості для студентів та викладачів.