Змінюємо бібліотеку разом: підсумки стендового опитування в рамках заходу «Ніч в бібліотеці»

Петро Хома, НТБ Львівської політехніки
афіша

Від 21 до 29 вересня в Науково-технічній бібліотеці Національного університету «Львівська політехніка» в рамках заходу «Ніч в бібліотеці» відбувалася акція – стендове опитування «Змінюємо бібліотеку разом», у ході якої користувачі бібліотеки залишали свої пропозиції та побажання на плакатах, розміщених у корпусах бібліотеки.

Після закінчення акції «Змінюємо бібліотеку разом» зроблено спробу проаналізувати написи на плакатах. Кожен напис сформульовано у фразу – «гасло». Під час аналізу не бралися до уваги флуд (беззмістовні і неадекватні написи), малюнки, і написи, що не стосувалися роботи бібліотеки.

Звісна річ, що ця інфографіка не відображає повної картини потреб користувачів, тому докладніше розглянемо кожну категорію, виходячи з контексту написів на плакатах.

Технології. Найбільш помітними на плакатах були посилання на персональні профілі в соціальній мережі Instagram (43 згадки). І хоча вони не мають жодного стосунку до роботи бібліотеки, це свідчить про популярність і потенціал цього сервісу як засобу комунікації. Наступним за популярністю гаслом є Wi-fi (35 згадок). Більшість користувачів пропонували впровадити доступ до мережі без паролю. Студенти, які багато працюють за комп’ютером, потребували розеток (12 згадок) і ноутбуків/ комп’ютерів (6).

Комфорт. Головним акцентом у цій категорії є зручність та ергономічність меблів, про що користувачі згадали 18 разів (їх написи узагальнено в гасло «Меблі/подушки»). Чимало написів-прохань про ліфт (14). Цікавим і кумедним є бачення студентів про бібліотеку як місце для сну (9 згадок). По 6 згадок на плакатах належать до гасел «Комфорта» і «Відпочинок». Значно рідше згадувалися такі життєво-важливі речі, як тепло, черги, open space, приміщення / ремонт, туалет, освітлення, кондиціонер.

Їжа/Напої. Найчастіше з гасел цієї категорії студенти згадували про їжу а також напої: чай, кава і вода (20 разів).

Бібліотека. Написи, що стосуються бібліотеки, її відділів та обслуговування, за кількістю опинилися на четвертому місці. Найчастіше в цій категорії згадувався персонал (19 разів). Баланс позитивних/ негативних написів приблизно рівний. Про відділи бібліотеки загалом згадали 11 разів. Решта гасел вживалися по 1 – 2 рази, хоча слід виділити гасло «Безкоштовний», оскільки це одна з переваг бібліотеки, яку, зважаючи на кількість згадок (2), користувачі не усвідомлюють.

Навчання. У цій категорії переважає гасло «Книги», яке згадали 18 разів. А про те, щоб була можливість взяти книги додому домагалося лише троє. Цікавим є те, що студенти про бібліотеку в контексті пар згадали 9 разів, однак вісім з них – як про місце, де можна пари прогуляти. Лише семеро в своїх написах згадали слово навчання.

Атмосфера. Попри всі новомодні уявлення про бібліотеку, з плакатів можна зробити висновок, що в користувачів бібліотека асоціюється з тишею (8 згадок), спокоєм (7) і затишком (3). Як місце проведення часу бібліотеку розглядають шестеро користувачів.

Розвиток. Найчастіше в цій категорії згадувалося гасло «Знання» (11 разів). Решта гасел згадувалися 1 – 2 рази, з них слід виділити слово «Коворкінг», яке згадалося лише один раз, що знову ж свідчить про старомодні уявлення про бібліотеку в користувачів.

Емоції. Певна частина написів стосувалась абстрактних понять, які умовно можна класифікувати як емоції. Найчастіше згадувалися на плакатах любов (8) і мир (3).

Дозвілля і спілкування. Деякі користувачі розглядають бібліотеку як місце для дозвілля, спілкування і навіть романтики. Так, гасло «Гарні хлопці/дівчата» вдалося сформулювати 6 разів, гасло «Знайомства» – тричі, гасло «Побачення» – 2 рази. Ще двічі було згадано про комп’ютерну гру Dota 2.

Найбільш згадувані гасла (більше 5 разів) відображено в інфографіці «Гасла».

Отже, згідно написів на плакатах, найбільш критичною проблемою на сьогодні є проблема комфорту та технологій. Окрім інфраструктури бібліотеки дискомфорт студентам створюють складнощі доступу до інтернету. Також варто зауважити, що для користувачів більш пріоритетним є «продукт», а не обслуговування, позаяк перші три категорії відображають конкретні послуги і побажання, і лиш на четвертому місці – власне бібліотека як установа.