У процесі навчання студенти замислюються про майбутнє: хтось точно знає як планувати своє життя і що робити у обраній сфері, а хтось – сумнівається, в який напрямок піде професійне життя. Саме тоді у них часто виникає бажання дізнатися цікаві історії успіху, які хочеться наслідувати. Так було створено концепцію серії розмов «Запитай випускника», завдяки якій кожен може зрозуміти свої сильні сторони та зони розвитку, а головне – повірить у свій потенціал шляхом напрочуд натхненних та корисних бесід з випускниками нашого університету.
У 2018 році журі фестивалю «Книжковий Арсенал» в номінації «Найкращий книжковий дизайн» серед 152 видань, які надійшли на конкурс, обрало переможців. 15 кращих видань були представлені в межах колекції «Найкрасивіші книги світу» у Франкфурті та Белграді. Почесне друге місце під час відкриття VIII Книжкового Арсеналу тоді посіло ілюстративне видання «Книга-мандрівка. Україна», яке з’явилося від креативної агенції Green Penguin Media та видавництва #книголав. Але мало хто знає, що до великої і потужної команди були залучені випускниці Львівської політехніки – Ірина Жук та Марта Лешак.
Примітка авторів. «Книга-мандрівка. Україна» оформлена у стилі мапи-розповіді, містить 1200 непересічних фактів про Україну та українців, видана трьома мовами – українською, німецькою та англійською. Згодом за підтримки Українського культурного фонду книга ожила в українському YouTube.
Ірина та Марта – ілюстраторки. Свого часу вивчали графічний дизайн в нашому університеті. В інтерв’ю для групи зв’язків з випускниками дівчата розповіли про любов до ілюстрації, що надихає, а також поділилися творчими здобутками і планами. До Вашої уваги перша частина інтерв’ю з Іриною Жук.
– Що вплинуло або надихнуло стати ілюстратором?
– Коли вирішила вступати до Львівської політехніки, то виникла потреба в отриманні ґрунтовніших знань про академічний рисунок та живопис, оскільки я не відвідувала художню школу. Двічі на тиждень приїздила на індивідуальні заняття до своєї майбутньої alma mater – так і відбулось наше знайомство. Пригадую, коли вперше побачила Політехніку, то була під сильним враженням від краси архітектури, навколишніх ландшафтів. Згодом вступила на кафедру графічного дизайну, де поєднала своєї життя з ілюстрацією. До графічного дизайну та ілюстрацій, як до професії, почала серйозно ставитися на третьому курсі, коли з’явилися перші замовлення. Саме тоді засвоїла найголовніше: як працювати з клієнтами, як правильно організувати роботу, як вести ділове листування тощо. На жаль, таких речей в університеті не викладають, але ці обов’язки є чи не найважливішими у нашій професії. Працювала під час навчання, а по завершенню університету в моєму портфоліо вже було декілька робіт, тому проблем з працевлаштуванням не було.
– Як би Ви описали значимість Вашої роботи для інших людей?
– Моя робота – це візуальна комунікація. Є завдання, яке потрібно вирішити за допомогою графічної подачі, так би мовити, вести діалог з глядачем. Якщо говорити про загальні обов’язки фахівця – від дизайнера-інтер’єру й ландшафту до дизайнера книжок, – то ми повинні створювати візуальний досвід для користувача. Це – сайти, книжки і додатки.
– Розкажіть про свій робочий процес. Інструменти, техніки, послідовність?
– Робочий процес розпочинається з правильного прочитання технічного завдання, пошуку ідеї, ескізування та хорошої кави (усміхається). Малюю зазвичай в навушниках під музику, щоб не відволікатись на співробітників. Буває й таке, що в процесі роботи можу зупинитись, відкинути напрацьоване та почати заново. І все задля того, аби бути задоволеною результатом. Переважно розробляю до десяти начерків, з яких обираю три. Згодом перетворюю ідеї в ескізи, надсилаю замовнику – і разом обираємо остаточний варіант. Працюю здебільшого у Photoshop.
– Соціальні медіа важливі для Вашої роботи? Якщо так, то які платформи Ви використовуєте?
– Звісно, важливі. Соціальні мережі стали необхідним ринком для ілюстраторів. Тут безліч можливостей, але й, мушу визнати, велика конкуренція, тому потрібно постійно привертати увагу глядачів. Соціальні мережі, у яких публікую свої роботи, – Behance та Instagram.
– Що надихає до роботи?
– Мотивує перегляд якісного кіно, прогулянки, тому що багато ходжу пішки у місті (візьміть за звичку й собі). Загалом мені дуже цікаво спостерігати за бабусями на Привокзальному ринку, собаками та їх господарями у парку, світло-тінями на фасадах архітектури.
– Перші роботи та особливі проєкти?
– Перші роботи – звичайний логотип для друзів, знайомих, брендування молочних продуктів (тут, до речі, й здобула практику роботи з пакуванням).
– Як розпочався професійний шлях у команді «Green Penguin Media»?
– Дізналася, що агенція «Green Penguin Media» набирає на проєкт «Книга-мандрівка» ілюстраторів, тож подала заявку – і вже наступного дня потрапила в команду. Донині тішуся такій співпраці, адже це особливий проєкт, який представляє Україну, її особливість та різноманітність. Звісно, особлива подяка команді.
– Які герої найдивовижнішого ілюстрованого видання про Україну та українців вийшли, як то кажуть, «з-під Вашого олівця»?
– Варто зазначити, що у нас був великий штат співробітників, а тому для кожного визначили тематику: хто займається портретами видатних українців, а хто – анімалістичними персонажами. Щодо мене, то здебільшого я малювала архітектуру, ландшафти, національну кухню, також
частково – персонажів тваринного і рослинного світу.
– Де працюєте зараз? Можете також надати поради для студентів, де шукати можливості для першого кар'єрного кроку?
– Наразі працюю дизайнером у відомому українському бренді кольорових шкарпеток «Dodo Socks». Також маю деякі проєкти на фрілансі. Щодо порад, то раджу студентам не відмовлятись на ранніх етапах від роботи, адже як можна зрозуміти: що подобається, а що ні?! Тому шукайте себе, пробуйте, набирайтесь досвіду і практики. І не бійтесь «факапити». Особисто в моїй кар’єрі дизайнера невдач вистачало, хоча зараз розумію, що всі вони були не так невдачами, як шляхом розвитку. Художник – дослідник соціуму. Тому ми повинні спостерігати за світом, бути в курсі актуальних новин, бачити та реагувати, і тим самим покращувати світ навколо себе творчістю.