Керівництво Інституту інформаційно-комунікаційних технологій та електронної інженерії Львівської політехніки, популяризуючи 15 травня в ІТ-коледжі свої освітньо-професійні програми (ОПП), особливу увагу присвятило тим, що впроваджені цього року.
Новизна — для затребуваності
Докладніше про це розповів Центру комунікацій Політехніки завідувач кафедри програмно-апаратних систем інфокомунікацій, доктор технічних наук, професор Іван Горбатий:
— Впроваджуємо у 2025 році дві нові освітньо-професійні програми. Перша з них — бакалаврська «Програмно-апаратні пристрої інфокомунікаційних систем». У її межах — чотири вибіркові блоки: «Програмно-апаратні інфокомунікаційні системи», «Інженерія та програмування вбудованих систем і смарт пристроїв у радіоелектроніці», «Електронні та програмні засоби SMART-систем та технологій» і «Програмування автомобільної електроніки». Викладати їх розпочинатимуть на шостому семестрі — після того, як студенти освоять базові дисципліни.
ОПП передбачає розподіл студентів на спеціалізації. Новизна її полягає в тому, що вона зорієнтована на надання студентам теоретичних і практичних знань у двох напрямах: програмування й освоєння та застосування апаратних пристроїв. ОПП передбачає можливість набути навички в обох. Саме всебічних висококваліфікованих фахівців, які мають такі навички, потребують нині на ринку праці. Лише вміння програмувати у багатьох випадках вже не досить без знання пристроїв із вбудованою програмною складовою й здатності працювати з ними. Певних компетентностей потребує й робота з апаратною складовою, тобто комплексом технічних засобів, який охоплює пристрої опрацювання й зберігання даних, пристрої введення та виведення, засоби комунікацій.
Отож готуємо універсальних фахівців. Робили це і раніше, але цьогоріч впроваджуємо версію ОПП, яка враховує актуальніші потреби ринку й реагує на його виклики. Особливо це стосується вибіркового блоку про автомобільну електроніку, яка дуже динамічно розвивається, адже ринок автомобілів з «розумними» пристроями зростає за гіперболою.
Уже в найближчому майбутньому частка електромобілів на наших дорогах може стати левовою. Ми почали готувати фахівців, ґрунтовно обізнаних з автомобільною електронікою, ще й тому, що будь-який сучасний автомобіль має бортовий комп’ютер, навігаційну систему та звукотехнічну апаратуру. Наші випускники вмітимуть користуватися нею і програмувати її, а дехто з них, можливо, й розробляти.
Практики оцінюють позитивно
— Для цього співпрацюємо з компаніями, які нині є провідними на ринку. Вони допомагають нам, по-перше, у матеріально-технічному забезпеченні, — запевнив Іван Володимирович. — Зокрема, Іnfineon Technologies торік облаштувала для підготовки спеціалістів уже другу лабораторію на нашій кафедрі. І тепер ми активно впроваджуємо її в навчальний процес.
По-друге, наші студенти, які освоюватимуть оновлену ОПП, безпосередньо ознайомляться з роботою, вимогами та організацією виробничого процесу у провідних компаніях галузі, як-от GlobalLogic, Іnfineon Technologies та інші, під час виробничої та переддипломної практики, а після завершення навчання зможуть працювати в них. Адже такі компанії зацікавлені приваблювати наших випускників перспективою працевлаштування. Приглядаючись до роботи в них, студенти зрозуміють, що їм потрібно вивчити й знати.
У компаніях, з якими співпрацюємо, позитивно оцінюють те, що ми викладаємо. Погоджуються, що наші знання потрібні в їхній діяльності, тому не лише надають нам базу практики, а й беруть наших випускників працювати.
Для цього орієнтуємо ОПП на те, щоб наші фахівці гарантовано були затребувані на ринку праці й мали високооплачувані робочі місця. Попереджаємо першокурсників: «Якщо когось цікавить перевезення піци на велосипеді, то він потрапив не туди. Якщо цікавить більш змістовна кар’єра — можемо посприяти».
Студенти, які навчаються після школи, опановуватимуть нову бакалаврську ОПП упродовж чотирьох років. Щоб випускники коледжів при Політехніці, які переведуться до нас на другий курс, могли освоїти її за три роки, ми узгодили з цими освітніми закладами наші навчальні плани.
Основний фокус — безпека
— Впроваджуємо цього року й оновлену магістерську ОПП «Програмно-апаратні засоби радіотехнічних систем». Передусім вона орієнтована на те, щоб залучити випускників нашого бакалаврату до подальшого навчання та здобуття повної вищої освіти, — пояснив завідувач кафедри. — Але оскільки до нас на магістратуру можуть вступати випускники інших інститутів Політехніки та інших закладів вищої освіти України, основний фокус нової ОПП — безпека інформаційно-комунікаційних систем. Адже в сучасному світі безпека дуже важлива, а в тій ситуації, в якій перебуває Україна, вкрай важлива.
Тож фокус нової магістерської ОПП полягає в тому, щоб надати студентам знання принципів роботи та забезпечення інформаційної безпеки інформаційно-комунікаційних систем. Для цього маємо низку відповідних дисциплін, належне оснащення лабораторій і навчальну літературу: посібники й методичні вказівки.
Нова магістерська ОПП пронизана двома червоними нитками. Перша — поглиблення знань, засвоєних студентами на бакалавраті у межах ОПП «Програмно-апаратні пристрої інфокомунікаційних систем». Друга — вивчення методів і засобів забезпечення безпеки інфокомунікацій.
Унікальність — у поєднанні
— У чому унікальність нових ОПП? Чим вони відрізняються від аналогічних в інших університетах?
— Унікальність бакалаврської ОПП полягає у поєднанні знань про програмування систем і пристроїв зі знаннями про апаратну складову, що дає можливість підготувати дуже затребуваних на ринку праці фахівців. На інших кафедрах — ракурс виключно або на програмування, або на апаратне забезпечення.
Ми поєднали одне з другим і впровадили в навчальний процес вивчення пристроїв, які зараз випускають серійно та використовують у різноманітних галузях. У нас в кожному семестрі викладатимуть дисципліну, яка дає змогу вивчити конкретну мову програмування — Python, С, С++, Java, а також бази даних. Відповідно, впродовж кожного семестру студенти вивчатимуть певні програмні засоби, а водночас — основи електронних кіл, аналогову та цифрову схемотехніку, вимірювання в електроніці, мікропроцесори, програмування програмно-апаратних систем, радіотехнічні й інфокомунікаційні системи. Тобто і наші традиційні базові дисципліни, і нові, зокрема у програмуванні.
Для цього ми повністю оновили наші лабораторії. Три з них оснащені найновішими комп’ютерами для проведення навчальних занять. Є перспектива відкрити у співпраці з однією з провідних компаній, яка зацікавилася нашою роботою, ще одну — з безпеки. Тобто активно розвиваємо матеріальну базу кафедри, що дає можливість відповідно, на вищому рівні навчати студентів за тими напрямами, які найактуальніші нині на ринку.
Унікальність бакалаврської ОПП ще й у тому, що вона дає можливість вивчити як загальні основи радіоелектроніки та інфокомунікацій, так і автомобільну електроніку, бо спеціалістів у цій галузі на ринку праці недостатньо. Прагнемо заповнити нішу підготовкою висококваліфікованих кадрів, які зможуть бути фахівцями в галузі розроблення автомобільної електроніки, її експлуатації, діагностики, керування підрозділами компаній.
Унікальність нашої нової магістерської ОПП полягає в тому, що вона дає можливість водночас опанувати на вищому рівні програмування і працювати з різноманітним апаратним забезпеченням, зокрема з вбудованими системами, що містять модулі з мікроконтролерами, оперативною та постійною пам’яттю, аналого-цифровими та цифро-аналоговими перетворювачами, інтерфейсами введення-виведення тощо. Адже завдяки перепрограмуванню таких модулів можна отримати зовсім інші пристрої, які виконуватимуть конкретні завдання, наприклад модуль керування літальним апаратом чи під’єднаним до інтернету «розумним» чайником, що вмикатиметься зранку о певній годині. Причому процес перепрограмування триватиме лічені десятки секунд.
Унікальність нової магістерської ОПП ще й в акценті на інформаційній безпеці. В одній із лабораторій на нашій кафедрі вивчають питання захисту систем мобільного зв’язку, інтернет-технологій, WiFi-технологій, комп’ютерних мереж загалом. Це дає нам змогу підготувати фахівців, які зуміють гарантувати в умовах сучасних викликів безпеку тих компаній, в яких вони працюватимуть, зокрема, мережевими адміністраторами чи спеціалістами з безпеки.
Відповідно до актуальних завдань
— Чия була ініціатива впровадити нові ОПП?
— У грудні 2024 року попередня назва нашої кафедри — теоретичної радіотехніки та радіовимірювання — була змінена на нову. Назву погоджено з її актуальними освітніми й науковими напрямами. Відтоді ми — кафедра програмно-апаратних систем інфокомунікацій. Тобто розвиваємо напрями своєї роботи згідно із сучасними тенденціями.
До наших базових дисциплін — основ теорії електронних кіл, компонентної бази електроніки, вимірювання в електроніці тощо, потрібних для загальної підготовки фахівця, — додаємо нові, пов’язані з програмуванням, апаратними пристроями та інформаційною безпекою, що вкрай потрібні на ринку праці. Тому наші спеціалісти затребувані й у Міноборони, МВС, СБУ та інших силових структурах, особливо в умовах повномасштабної війни, оскільки здатні опанувати техніку електрозв’язку, ППО, радіоелектронної розвідки й боротьби, безпілотні комплекси.
— Чи будуть залучені до викладання нових ОПП практики — представники фірм?
— П’ятеро викладачів нашої кафедри безпосередньо працюють у провідних компаніях і поєднують роботу на цих підприємствах з викладацькою, тому здатні застосувати свій практичний досвід у навчальному процесі й скорегувати його відповідно до потреб підприємств, на яких працюють, щоб студенти теж знали їх. Зокрема, вони беруть участь у проведенні в цих компаніях виробничої, переддипломної бакалаврської та магістерської практик і долучаються до наукових проєктів, які виконує наша лабораторія НДЛ-132.
— Тобто випускники, які освоять нові ОПП, матимуть перспективи працевлаштування?
— На зустрічах з роботодавцями орієнтуємо студентів ще другого та третього курсів на роботу в компаніях, зацікавлених працевлаштовувати наших випускників. Адже коли студенти бачитимуть перспективу — активніше прагнутимуть навчатися. А роботодавці зацікавлені допомагати у підготовці своїх майбутніх фахівців. Тим паче коли студенти вивчають дисципліни, знання яких будуть потрібні їм після працевлаштування.
Охопили всі напрями
Гарант бакалаврської ОПП «Програмно-апаратні пристрої інфокомунікаційних систем», старший викладач кафедри програмно-апаратних систем інфокомунікацій, кандидат технічних наук Михайло Змисний доповнив:
— Коли Іван Володимирович доручив мені взяти участь у підготовці оновленої версії ОПП, то запропонував водночас додати до попередньої вибірковий блок дисциплін для програмування автомобільної електроніки. Це було визначено і зростанням кількості електромобілів, і тим, що тепер кожна автівка містить 30–40 % електроніки. Тому ми вважали доречним викладати додатковий вибірковий блок дисциплін для підготовки фахівців з експлуатації й технічного обслуговування таких транспортних засобів, але не з погляду Інституту механічної інженерії та транспорту, який випускає спеціалістів із двигунів і ходової частини, а знавців автомобільної електроніки.
У процесі формування додаткового вибіркового блоку вважав за потрібне навчати не фахівців з комп’ютерної діагностики та аналізу поламок чи відмови електроніки, а інженерів, які розробляють мікроконтролери й різноманітні аплікації для автомобілів. Під час своєї роботи на фірмі Infineon Technologies помітив її потребу в таких фахівцях досить високого рівня.
Обираючи спеціальності нашого інституту, студенти здобувають можливість вивчати не тільки програмування, а й так зване залізо, hardwar — апаратне забезпечення, тобто схемотехнічну складову. Додаємо також вивчення інфокомунікаційних мереж. Це завжди робить студентів на голову вищими, конкурентнішими на ринку праці, особливо коли йдеться про embedded — вбудовані системи на кристалі. Власне, для цього охопили під час формування нової ОПП всі напрями — від експлуатації та діагностики до здатності інженера не тільки аналізувати проблеми, а й синтезувати, творити нове. Зокрема, додали новий вибірковий блок дисциплін, який безпосередньо стосується програмування автомобільної електроніки.
В оновленій ОПП також є дисципліни, що стосуються будови автомобілів, загальну концепцію якої потрібно знати й студентам нашого напряму. Її викладатимуть більш компетентні в цих питаннях фахівці Інституту механічної інженерії та транспорту Львівської політехніки.
Усе буде розвиватися
Вважаю оновлену ОПП актуальною після аналізу інших не тільки в Україні, а й за кордоном. Маємо відповідну наукову базу для її впровадження, молоді викладачі нашої кафедри працюють у провідних компаніях, які інвестували достатньо обладнання для відкриття в нас уже другої лабораторії. З кожним роком усе це буде розвиватися.
Ми не лише впровадили в навчальний процес додатковий блок дисциплін, а й оновили актуальнішим змістом інші. Зокрема, ОПП тепер спрямована на прикладне системне програмування мікроконтролерів.
Коли першокурсники вивчають резистори й конденсатори — їм нецікаво, вони вважають усе це старим і непотрібним. А коли програмують на другому та третьому курсах мікроконтролери й бачать результат праці — закінчений пристрій, то це вже викликає в них інтерес, їм подобається. Тому низку дисциплін в ОПП замінили на пов’язані з роботою з мікроконтролерами, які використовують системи Bluetooth і WiFi — те, що називають інтернетом речей (IoT), де можна віддалено чимось курувати. А тому ОПП досить серйозно видозмінилася, стала актуальнішою.
Останнім часом в ІТ-індустрії спадає попит на фахівців, які займаються фронтендом — створенням сайтів. Ними ринок праці вже перенасичений. Можливо, через війну попит на ІТ-фахівців зріс у тих фірмах, які не спеціалізуються на аутсорсингу — не шукають проєкти, а розробляють їх самі. Наприклад, в Infineon Technologies, у якій створюють власні розробки і в якій я працюю, кількість працівників збільшилася під час повномасштабної війни з 200 до 275. Тобто напрям embedded — програмування мікроконтролерів — зростає, розвивається, а знання апаратної складової, протоколів телекомунікацій, передавання інформації дає можливість бути більш затребуваними на ринку праці.
Сходинка до аспірантури
Гарант магістерської ОПП «Програмно-апаратні засоби радіотехнічних систем», доцент кафедри програмно-апаратних систем інфокомунікацій, кандидат технічних наук Іван Максимів пояснив:
— Магістерська ОПП розроблена на основі знань, які студенти здобули, опановуючи бакалаврську, тому приблизно вже можуть знати, що їх цікавить. Але якщо бакалаврська ОПП — більш інженерного, конструкторського спрямування, то магістерська — більш наукова. Студент, який захистив магістерську роботу, вже може стати науковцем. Відповідно, дисципліни магістерської ОПП мають системніший характер. Їх розглядають не на рівні конкретних пристроїв, компонентів, а на системному рівні, щоб студент мав загальне бачення та розуміння принципів роботи тієї чи іншої системи зв’язку, зокрема інфокомунікаційних — радіозв’язку й інформаційних мереж, причому як проводових, так і радіомереж.
Ще одна особливість магістерської ОПП полягає в тому, що в її межах вивчають дисципліни, пов’язані з безпекою інфокомунікаційних систем. Причому йдеться не лише про системне бачення цих систем, а й про поглиблені знання щодо їхньої безпеки: запобігання несанкціонованому прослуховуванню й доступу в мережах, маскування інформаційних сигналів у широко застосовуваних частотних діапазонах (що дуже важливо під час воєнних дій), шифрування даних, виявлення сторонніх сигналів і боротьбу з ними. Випускник магістерської ОПП розумітиме роботу інфокомунікаційних систем і матиме поглиблені знання у сфері їхньої безпеки, а отже, здобуде навички науковця, тобто після успішного захисту магістерської роботи зможе навчатися в аспірантурі.