З 28 жовтня до 10 листопада 2019 року завдяки отриманню ґранту на мобільність від Організації BAYHOST старший викладач кафедри філософії Національного університету «Львівська політехніка» Любомир Федорів стажувався в Університеті Байройта (Земля Баварія, Німеччина).
Байройт – місто на півночі Баварії з населенням до 100 тис. мешканців, центр округу Верхня Франконія. Історія міста розпочинається з ХІІ століття, яким датується перша письмова згадка про нього. З давніх-давен у місті вирувало культурне життя, яке відобразилося в архітектурі міста: розкішні палацові комплекси, театри, готичні костели та неперевершена Маркграфська Опера. Новітня історія міста пов’язана з двома важливими подіями: щорічним Ваґнерівським Фестивалем, який заснував сам великий композитор, і відкриттям у 1975 році університету (на фасаді місцевого Головного вокзалу написано: «Bayreuth – Festspiel- und Universitätstadt», тобто «Байройт – місто Фестивалів та університетське місто»).
Про місцевий Університет знають усі, хоча його Campus повністю знаходиться за містом. Це невеликий Університет з 8-ма факультетами різного профілю та 14-ма тисячами студентів. Інфраструктура університету досить розвинена, складається з багатьох навчальних та адміністративних корпусів, лабораторій, дослідницьких центрів, кількох бібліотек, спортивно-тренувальних баз, стадіонів та величезного екологічно-ботанічного саду. Тут навчаються студенти з багатьох країн світу та переважна більшість все ж німці.
Я стажувався на кафедрі філософських наук факультету культурології, тому мав можливість відвідувати лекції, семінари, зустрічатись зі студентами та викладачами, працювати у бібліотеках.
Студенти такі ж молоді, красиві й безтурботні, як і у нас. Хоча одразу помітною є їх невибагливість і простота в одязі та зовнішньому вигляді загалом. Вони майже усі їздять на велосипедах і дуже люблять спорт та активний спосіб життя. Найбільше вразила активність студентів на заняттях, як лекційних, так і семінарських. На деякі лекції студенти приходять уже підготовлені, ознайомлюючись попередньо із відповідною темою. Буквально кожна теза лектора аналізується й супроводжується репліками та короткими дискусіями. Це дуже стимулює лектора до активної та цікавої роботи: постійно працювати над самовдосконаленням та оновленням лекційного матеріалу. Більшість лекцій відбуваються в інтерактивний спосіб з цікавими роздатковими матеріалами, що заохочує й студентів до роботи. Семінари відбуваються у спеціальних авдиторіях (Seminarraum) за участю невеликої кількості студентів. Семінару передує ґрунтовна підготовка, а виступ студента (чи двох студентів у співавторстві) на семінарі триває ціле заняття. Вони детально розкривають кожен пункт своєї доповіді, відповідаючи при цьому на численні питання інших студентів. Таким чином працюють усі цікаво й ефективно.
Окрім базових дисциплін більшість курсів є вибірковими, на які студенти записуються самостійно. Серед студентів популярні курси гуманітарного профілю (логіка, теорія аргументації, аналітична філософія, етика, метаетика, філософія політики, тощо): на них записуються багато студентів з інших факультетів і навіть з інших університетів. Вони розуміють, що, незалежно від обраного фаху, вміння мислити та аналізувати – одна з найважливіших компетенції сучасної людини.
У Німеччині дуже поширені академічна свобода та мобільність. Професор чи навіть асистент професора на прив’язані до одного університету. Вони розробляють навчальні курси і програми та пропонують на вибір різним університетам. Тому протягом одного тижня вони встигають читати лекції в університетах різних міст і навіть різних країн. Вони не зобов’язані проходити періодичні переатестації, стажування і підвищення кваліфікації, бо їхньому науковому ступеню довіряють. Наукові статті пишуть не із необхідності, а як результати наукових досліджень. У стилі, поведінці і роботі дуже привітні, але стримані і ділові.
Університетські бібліотеки з величезними книжковими фондами різних років видання. Стелажі із найсвіжішими виданнями книжок та журналів чергуються із полицями, на яких зберігаються столітні книги, які у вільному доступі та у задовільному стані. У бібліотеках панує ідеальна тиша та доволі багато студентів, докторантів, професорів.
Загалом атмосфера в університеті дуже доброзичлива, яка сприяє навчанню студентів та науковій діяльності викладачів. Складається враження, що вчитися тут престижно та перспективно. Про це говорять самі студенти. Цьому сприяє і держава, яка забезпечує безоплатне навчання, в тому числі і для іноземців.
Два тижні проведені у цьому Університеті були для мене цікавими, пізнавальними і корисними. Я набув дуже важливого досвіду і переконався у важливості освітньої та наукової місії Університету в сучасному світі.