Система фінансування вищої освіти в Україні поєднує бюджетне замовлення, державні гранти та контрактне навчання з мінімальними порогами вартості. Це дає уряду змогу підтримувати доступність освіти, водночас стимулюючи університети до підвищення якості та конкурентоспроможності. Саме цю тему обговорювали у другому блоці питань під час семінару-практикуму «Планування та фінансування, облік і звітність, кадри і зарплата, майнові відносини у закладах вищої освіти», який проходив у Львівській політехніці. Про особливості розподілу бюджетних коштів між закладами вищої освіти, механізми отримання державних грантів на здобуття вищої освіти та порядок формування мінімальної вартості контрактного навчання докладно розповіла у своїй доповіді державна експертка директорату вищої освіти та освіти дорослих Ольга Оношко:
— Підготовку здобувачів за державним замовленням здійснюють за формулою, яка затверджена Постановою № 1146 від 24.12.2019 «Про розподіл видатків державного бюджету між закладами вищої освіти на основі показників їх освітньої, наукової та міжнародної діяльності». Дія постанови була призупинена у 2024 році, але пізніше відновлена та застосовується у 2025–2026 роках. Передбачене Бюджетною програмою 220160 фінансування кожного закладу вищої освіти складається з трьох основних складових. Це фінансування стабільної діяльності закладу, фінансування за показниками результативності та резерв на непередбачені видатки, який надається в разі потреби. Державний замовник щороку визначає мінімальний і максимальний рівні фінансування. Цьогоріч він становив від 80 відсотків мінімального рівня до 110 максимального. Основна частина цих коштів спрямовується на фінансування стабільної діяльності, що залежить від коефіцієнта стабільності, розрахункового контингенту студентів та ставки першого тарифного розряду і затверджується Постановою Кабінету Міністрів № 1298. У разі реорганізації закладу враховується загальний обсяг фінансування, а зі зменшенням контингенту студентів пропорційно зменшується і фінансування стабільної діяльності закладу.
Доповідачка також поінформувала про внесені зміни до формули у 2026 році. Тепер у фінансуванні стабільної діяльності враховуватиметься й показник регіональної підтримки. Раніше його застосовували лише у фінансуванні за показниками, а тепер він став частиною базового розрахунку і визначений на рівні від 1 до 1,1. Найвищий показник регіональної підтримки застосовується для прифронтових закладів вищої освіти. Переміщені заклади вищої освіти встановлюють показник за фактичним місцезнаходженням.
Фінансування у цифрах: як показники перетворюються на гроші
Щоб визначити розміри фінансування за показниками, потрібно встановити обсяг фінансування стабільної діяльності. Усе, що залишається, розподіляють між закладами вищої освіти за формулою відповідно до комплексного показника діяльності, який охоплює: розрахунковий контингент, показник масштабу діяльності, показник регіональної підтримки, наукової діяльності, міжнародного визнання та працевлаштування випускників. Саме так показники діяльності перетворюються на гроші.
У своєму виступі Ольга Сергіївна також наголосила на формулі, за якою визначається розрахунковий контингент:
— Думаю, що всі у цій залі знають, як визначається розрахунковий контингент, але ще раз наголошу, що береться до уваги фактична кількість здобувачів з урахуванням індексу рівня, форми та спеціальності. У Постанові Кабінету Міністрів № 1298 зазначено два переліки спеціальностей — попередній і новий, щоб легше було здійснювати розрахунок. Зауважу, що індекси спеціальностей не змінилися, водночас змінився індекс рівня вищої освіти. Зміни торкнулися магістрів. Магістр на базі повної загальної середньої освіти залишився на попередньому рівні, магістр на рівні бакалавра та аспіранти — на рівні «2». Найвищі індекси визначені для мистецьких спеціальностей. Слід зауважити, що для міждисциплінарних освітніх програм додається коефіцієнт 1.2 порівняно з індексом спеціальності, за якою здобувач навчається за державним замовленням. У розрахунковому контингенті одержувачі державних грантів не враховуються, тільки здобувачі вищої освіти за державним замовленням.
Доповідачка деталізувала методи визначення окремих показників. Показник наукової діяльності, наприклад, залежить від обсягу надходжень, показник міжнародного визнання — від місця в рейтингу для ЗВО та від участі не менш ніж у трьох зареєстрованих міжнародних проєктах. Дані про участь у цих проєктах беруть станом на 1 грудня 2025 року в розподілі фінансування 2026 року. Показник працевлаштування розраховує Міністерство освіти і науки залежно від кількості працевлаштованих випускників.
Резерв на непередбачені видатки під контролем
У своєму виступі державна експертка директорату Ольга Оношко залишила місце і для обговорення ще однієї складової державного фінансування закладів вищої освіти — резерву на непередбачені видатки. Вона зазначила, що заклади вищої освіти приватної форми власності, які здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти, фінансуються з резерву. Також із резерву фінансується теоретична підготовка базової загальновійськової підготовки здобувачів вищої освіти, які навчаються за кошти фізичних та юридичних осіб.
Контракт за підтримки держави: нова реальність для студентів
У 2024 році Уряд України започаткував експериментальний проєкт, затверджений Постановою Кабінету Міністрів № 822 (оновленою у вересні 2024 р. № 1059), метою якого є надання громадянам України фінансової підтримки для здобуття вищої освіти, зокрема тим, хто навчається на контрактній основі.
— Участь у програмі є добровільною як для студентів, так і для університетів. Станом на жовтень до проєкту долучилося понад 200 університетів і академій по всій Україні. Грант покриває частину вартості навчання, так би мовити, держава співфінансує контракт студента. Умовою участі в експерименті є підписання договору з Міністерством освіти і науки та дотримання індикативної собівартості. Для здобувачів вищої освіти участь в експерименті — це підтвердження надання державного гранту. Студентові у мобільний застосунок «Дія» надходить сертифікат про державний грант, який здобувач повинен або підтвердити, або від нього відмовитися. Цього року гранти надавалися здобувачам, які набрали мінімум 140 балів за результатами НМТ. Є перелік спеціальностей, для яких мінімальний бал повинен становити 170 балів. Базова сума гранту може коригуватися залежно від коефіцієнтів спеціальності, які теж затверджені у постанові. Здобувачі, які отримали державні гранти у 2024 році й продовжують навчання, зобов’язані підтвердити, що навчатимуться і в наступному навчальному році. Участь в експерименті у 2024/2025 навчальному році взяли 196 ЗВО всіх форм власності. У поточному навчальному році кількість учасників експерименту зросла до 207 закладів освіти. Серед спеціальностей, які були найпопулярнішими й отримали найбільшу кількість грантів, перше місце посідають психологія, право, економіка та міжнародні економічні відносини, автомобільний транспорт, філологія, дизайн, — розповіла державна експертка.
Формула ціни освіти: механізм визначення мінімальної вартості навчання
За словами Ольги Оношко, порядок формування мінімального розміру плати за навчання затверджено Постановою № 191 від 03.03.2020 «Деякі питання запровадження індикативної собівартості», і поширюється він не тільки на ЗВО, а на всі заклади освіти, які здійснюють підготовку здобувачів за державним замовленням. Якщо фаховий коледж здійснює підготовку здобувачів вищої освіти за державним або за регіональним замовленням, на нього поширюється порядок формування мінімального розміру плати за навчання. Він використовує індикативну собівартість у формуванні вартості навчання. Також порядок індикативного мінімального розміру плати за навчання поширюється на ті заклади вищої освіти, що є учасниками експериментального проєкту щодо надання державних грантів на здобуття вищої освіти, а також на заклади, які надають пільгові кредити здобувачам вищої освіти. Цього року ці кредити не надаються.
У своєму виступі Ольга Оношко зауважила, що основою для розрахунку є індикативна собівартість, яку визначають залежно від обсягу бюджетних коштів на поточний рік та кількості студентів (розрахунковий контингент). У 2025 році собівартість розраховували на основі фінансування 2025 року та контингенту станом на жовтень 2024-го, а у 2026 році, відповідно, на основі фінансування 2026 року та контингенту станом на 1 жовтня 2025-го. Важливо, що використовується базовий контингент: він враховує кількість студентів з поправкою на рівень і форму навчання, але без індексу спеціальності.
Щодо мінімального розміру плати за навчання державна експертка повідомила:
— Мінімальний розмір плати за навчання з 2022 року встановлено на рівні 80 відсотків індикативної собівартості та залежно від рівня й форми здобуття освіти. Якщо мінімальний розмір плати за навчання перевищує три середньомісячні зарплати штатних працівників, відповідно в регіоні він встановлюється на цьому рівні за наявності даних Держстату. Якщо ж дані Держстату відсутні за цей період, прописано, що використовуються дані за 2021 рік з урахуванням індексу зростання середньомісячної заробітної плати.
Також Ольга Оношко наголосила, що мінімальний розмір плати за навчання застосовується не для всіх спеціальностей, але є певні спеціальності, для яких він розраховується з індексом 1,25. Це економічні спеціальності, спеціальності галузі D, стоматологія, готельно-ресторанна справа, кейтеринг, туризм і рекреація. Отже, мінімальна плата за навчання тепер чітко прив’язана до індикативної собівартості та має додаткові обмеження, щоб не перевищувати середній рівень зарплат у регіоні.