Катерина Кузів: «У своєму мистецтві я прагнула говорити про щось конкретне, тривке, непідвладне часу, і знайшла це в іконі»

Анна Зіганшина, Центр комунікацій Львівської політехніки
Катерина Кузів

Катерина Кузів — викладачка кафедри візуального дизайну і мистецтва Національного університету «Львівська політехніка» й талановита мисткиня, чия творчість вражає своєю багатогранністю. Вона працює в царині сакрального мистецтва, монументального живопису та станкової графіки, майстерно поєднуючи традиції із сучасним художнім баченням.

— Катерино, розкажіть, будь ласка, коли у вас з’явився інтерес до творчості?

— Я вважаю, що інтерес до творчості є у всіх, адже це завжди цікаво, коли з’являється щось нове і ти до цього причетний. Мої батьки, які є викладачами, приносили додому роботи на перевірку, після якої лишалося багато непотрібного, використаного паперу. Я любила годинами сидіти й виводити на ньому ручкою спіральки — це, напевне, мої найраніші спогади. Коли ж я готувалася до школи, мені подобалося писати в зошиті у клітинку цифри у правильній послідовності, зокрема багатозначні числа, найменувань яких я ще не знала, але розуміла, в якій послідовності відбуватиметься зміна написання. Ця їхня послідовність, зміна форми та ритм заворожували мене. Згодом була Львівська художня школа імені Олекси Новаківського, яка нагадувала мені казковий замок, потім навчання у Львівській національній академії мистецтв на кафедрі монументально живопису. Там я мала друзів зі спільними захопленнями та чудових викладачів. Потім уже настало життя після академії… Тобто є певний шлях зростання потреби творити, і візуально висловитися мені набагато легше й комфортніше, ніж словесно.

— Що вас спонукало до іконопису? Скільки робіт уже «вийшло з-під вашого пензля»?

— Обліку виконаних творів не веду, через що їх кількість вказати вам не зможу. Іконописом я зацікавилася десь на середині свого навчання в Академії мистецтв. У нас на практиці було завдання виконати копію ікони з Національного музею імені Андрея Шептицького, а наприкінці третього курсу я потрапила на розписи церкви в Старому Селі біля Дрогобича. Мені хотілось у своєму мистецтві говорити про щось конкретне, тривке й нешвидкоплинне, і з часом я знайшла це в іконі.

— Як би ви описали шлях від задуму до завершення ікони? Що найбільше надихає в цьому процесі?

— Надихає різне — це може бути щось побачене чи почуте, що зачепить, наштовхне на роздуми, або якийсь емоційний стан і пошуки відповідей на нього. Іноді буває так, що я вже наче бачу готовий твір і у процесі роботи над ним намагаюсь якомога точніше відтворити те, що уявила. А іноді це ніби ходіння в темряві з ліхтариком — бачиш лише на крок, на два вперед. Тобто я знаю, яким кольором чи фактурою закласти одну площину, і вже вона підказує, якою має бути наступна.

— У яких техніках працюєте?

— Здебільшого я працюю в техніці темперного малярства. Процес відбувається так: проклеюю липову дошку, наклеюю на неї бавовняну тканину (паволоку), потім наношу шість-десять шарів левкасу (розчину крейди та желатину). Згодом шліфую дошку й перебиваю рисунок, зроблений у повний розмір на папері. Далі замішую сухі пігменти з жовтковою емульсією і ними виконую роботу. Іноді поєдную жовткову темперу з акрилом, коли є потреба домогтися певних фактурних елементів. Також працюю з керамікою, ліноритом.

— Розкажіть, будь ласка, про творчу концепцію ваших робіт, представлених на виставці «Нова ікона». Які ідеї та емоції ви в них вкладали?

— На виставці «Нова ікона» є три мої твори: «Зцілення», «Час життя, час смерті» з пленерної теми 2018 року, яка ввійшла до блоку робіт «Святі і свідчення», та дві ікони з пленерної теми 2022 року «Зустріч з Воскреслим» — «Мир вам!» і «Маріє!..», що на виставці ввійшли до блоку «Страсті та Воскресіння». Темою пленеру було «Час життя і час смерті», де я виконала ікону «Зцілення». Я обрала сюжет зцілення розслабленого, бо хотіла показати, як через прощення гріхів (смерть як наслідок гріха) настає переміна життя (зцілення). У Писанні сказано, що людей було так багато, що друзі, які принесли розслабленого, не могли ввійти з ним, через що розібрали дах і згори спустили ложе з паралізованим. Я у своїй іконі не показую натовпу, акцентую на постаті Христа та паралізованого, проводячи паралель зі сповіддю. Друзів показую лише як руки, їхню поміч. Роботи у 2022 році, на пленері з темою «Зустріч з Воскреслим», у всіх нас були просочені повномасштабним вторгненням росії в Україну, болем втрат і постійним контактом зі смертю. Крім того, цього року померли двоє учасників пленеру, яких нам дуже бракує... Ікони «Мир вам!» і «Маріє!..» — роздуми над словами, які чуємо під час церковних богослужінь: «І сльози перемінив єси…». Це про бажання зустрічі з тими, кого вже немає з нами, кого страшенно бракує, про віру у воскресіння і можливість зустрічі знов. У цих роботах, де зображую Воскреслого Ісуса Христа, що явився своїм учням і Марії Магдалині, я використовую свічення сердець як візуалізацію стану щастя та миру, а тінь рослин символізує тінь від Раю, що вказує на його існування.

— Як ви оцінюєте внесок таких виставок, як «Нова ікона», у популяризацію новітнього сакрального мистецтва?

— Пленер, започаткований у 2009 році Товариством друзів Новиці, кафедрою сакрального мистецтва Львівської національної академії мистецтв та Інститутом українознавства Варшавського університету, відбувається щороку, збираючи іконописців з різних країн. Виставка «Нова ікона» — це збірка відібраних робіт, створених на пленерах за 15 років. Загалом цей пленер цінний тим, що ставить за мету розвиток сучасної іконографії, ікони не як історичного артефакту, а як візуального богослов’я, яке зрозумілою мовою звертається до сучасного глядача. Щороку пленер пропонує нову тему, над якою роздумують запрошені учасники, а опісля виконують свої твори. Так відбувається розвиток іконографії.

— Що, на вашу думку, є ключовим у розвитку індивідуального художнього мислення студентів?

— Індивідуальне художнє мислення залежить від наповнення особи, її знань, умінь, характеру, вподобань і цінностей. Студент має не тільки здобувати знання, а й формуватись як особистість, адже саме це і впливатиме на його мислення та індивідуальне художнє вираження. Вміння малювати — це як дикція, щоб нас могли зрозуміти, а щоб говорити — треба мати що сказати.

Яку найважливішу пораду ви можете дати студентам-дизайнерам, які тільки розпочинають свій творчий шлях?

— Надивленість і середовище важливі, оскільки вони впливають на ваш смак. Лише вміння малювати не зробить з вас художника чи дизайнера, ви лишатиметеся тільки виконавцем чужих ідей, якщо не матимете що сказати. Також вважаю, що обов’язково має формуватися взаємна повага до інтелектуальної праці, адже плагіат є недопустимим. Думайте й аналізуйте, мистецтво — це не просто змальовування. Процес творення — це аналіз, дослідження, вияв свого ставлення. Любіть те, що робите.

Роботи Катерини Кузів Роботи Катерини Кузів Роботи Катерини Кузів Роботи Катерини Кузів Роботи Катерини Кузів Роботи Катерини Кузів Катерина Кузів Катерина Кузів Катерина Кузів з колегами Катерина Кузів з колегами Катерина Кузів