Понад 150 публікацій, два грантові дослідження, звання «Найкращий молодий науковець ІНЕМ», захист кандидатської. Усе це Марта Адамів здобула за останніх вісім років. До того вона чудово вчилася, втішалася студентськими буднями, мріяла працювати за фахом і не думала про жодну науку.
Спонтанне рішення виявилося вдалим
Цієї осені напередодні Всесвітнього дня науки доцент кафедри зовнішньоекономічної і митної діяльності, заступниця завкафедри з навчально-методичної роботи Марта Адамів стала лауреаткою премії Львівської обласної держадміністрації та Львівської обласної ради. Ця відзнака стала для неї публічним визнанням плідної наукової діяльності.
Здебільшого люди, схильні до наукової роботи, починають це розуміти на третьому-четвертому курсах. Часто студента до цього підштовхує викладач. У моєї співрозмовниці було по-іншому. Відколи вступила, мріала після закінчення навчання працювати на якомусь підприємстві. Однак під час переддипломної практики в банку зрозуміла, що це їй надто одноманітно.
– А ще я була дуже сором’язлива. Тому навіть якби тоді зацікавилася наукою, то, очевидно, не наважилася б їхати на якусь конференцію чи змагатися на конкурсі наукових робіт, – розповідає пані Марта. – Коли постало питання, що ж робити після університету, мій хресний тато, кандидат медичних наук, запропонував спробувати себе в науці.
Відтак ще до вступу в аспірантуру Марта Адамів обрала собі наукового керівника – завідувачку кафедри ЗМД Ольгу Мельник, вирішила досліджувати антисипативний менеджмент, тобто випереджувальне управління на засадах слабких сигналів. На підставі такої інформації підприємство має можливість підготуватися до будь-яких потенційних явищ, що впливають на його діяльність.
Спочатку обмежувалася теоретико-методологічними концептуальними засадами, а надалі вдалася до прикладного характеру, тому запропонувала свої методичні розробки керівникам двох підприємств.
Можливості грантів
Після захисту кандидатської Марта Адамів почала вивчати соціально-економічну діагностику, а два роки тому спільно з Ольгою Мельник виграла грант Президента України з гармонізації та уніфікування нормативно-методичної бази соціально-економічної діагностики, зокрема в умовах Євроінтеграції. Вдалося написати науково-дослідну роботу на цю тематику, захистити її в МОН, видати спільну монографію та наукові публікації… Словом, молода науковиця щораз більше поглиблює свої дослідження саме в галузі соціально-економічної діагностики, яка передбачає оцінювання стану різних параметрів діяльності підприємства, зокрема адаптування й уніфікування українських методик до європейських стандартів.
– Ми вивчали найкращий досвід провідних міжнародних організацій у різних країнах світу щодо діагностики загрози банкрутства, кредитоспроможності й інвестиційної привабливості. Отож, виявляли суперечності та проблеми, запропонували шляхи їхнього розв’язання.
Цього року Марта Адамів знову кардинально змінила тематику й у співавторстві з Ольгою Мельник й Андрієм Тодощуком виграла грант Президента України на дослідження реформування митної системи України в умовах Євроінтеграції. Це особливо актуально, адже на часі – реформування національної митної системи.
– Що Вам дають гранти? – запитую у співрозмовниці.
– Насамперед можливість поглиблювати свої наукові дослідження. Також вони дисциплінують, змушують більше часу працювати, бо є конкретні терміни, вимоги. Також це суттєва фінансова підтримка й додаткові поїздки. Завдяки гранту я цього року опублікувала 8 тез доповідей, 8 наукових статей і монографію.
Молода науковиця двічі брала участь у літніх школах – в Естонії і Швеції. Це нагода поділитися результатами власних надбань і послухати молодих дослідників із різних країн, подискутувати і почути слушні пропозиції до поглиблення власних досліджень.
Не наукою єдиною
Марті Адамів подобається не лише досліджувати, а й працювати зі студентами, ділитися з ними результатами своїх здобутків. Пані Марта читає соціально-економічну діагностику діяльності підприємств (де власне може розкрити сучасні аспекти дисципліни), бюджетування зовнішньо-економічної діяльності, управління витратами підприємства.
– Свої лекції будую як діалог, віддаю перевагу спілкуванню зі студентами, адже вони доволі активні, обізнані, ставлять цікаві запитання. Намагаюся їм прищеплювати почуття сумління та відповідальності.
У викладанні Марта Адамів активно послуговується віртуальним навчальним середовищем. Вважає, що це потрібно студентам, які вчаться за індивідуальними графіками, а також заочникам.
Молода дослідниця також цікавиться музикою, адже свого часу в музичній школі навчилася грати на фортепіано й бандурі. Активно займається класичною гімнастикою, йогою й пілатесом.