Прогностично: у найближчі три-чотири роки світ потребуватиме п’ять мільйонів пілотів, а кожен із них – двох інженерно-технічних працівників… Україна і зокрема Львів спроможні задовільнити вимоги часу – майже два роки тому Львівська політехніка долучилася до підготовки фахівців відповідного профілю – в ІТРЕ з’явилася спеціальність «авіоніка». Минулого тижня у межах програми стажування студентів і аспірантів у Польщі Leopolis for future в інституті відбулася відкрита лекція представників компанії Boeing.
Авіація + електроніка
Усі електронні системи, розроблені для літальних апаратів, штучних супутників та пілотованих засобів космонавтики, утворюють поняття авіоніки. Переважно 80% загальної вартості сучасних літаків становить електронне обладнання. Воно призначене для управління польотами на пасажирських літаках і зброєю – на військових. Спеціалістів з авіоніки готують у Дніпрі в ДНУ ім. О. Гончара, у Києві в Навчально-методичному комплексі «Інститут післядипломної освіти» КПІ ім. І.Сікорського, у НАУ, НТУУ КПІ, у Харкові – Національному аерокосмічному університеті ім. М. Жуковського й ХНУПС ім. І. Кожедуба. Передумовою до відкриття спеціальності «авіоніка» у Львівській політехніці стала потреба у підготовці фахівців широкого профілю з авіаційної техніки для західного регіону. Директор ІТРЕ Іван Прудиус каже, що нова спеціальність органічно вписалася в коло тих спеціальностей, які вже є в інституті – була достатня база знань і технічних можливостей. Тож на першому курсі авіоніки, на якому викладають основні дисципліни, вчиться дев’ять студентів, а на другому, де вже спеціальні предмети, – вісім. Налагоджуються плідні контакти з іншими вишами, в котрих є така спеціалізація, триває пошук міжнародних контактів. Юрій Романишин, завідувач кафедри електронних засобів інформаційно-комп’ютерних технологій, на якій і відкрито авіоніку, втішений, що його студенти матимуть великі можливості для розвитку. Зацікавлена у співпраці з політехніками Вища державна професійна школа в Холмі (Польща) – в її структурі діє Інститут технічних наук і авіації. У квітні поляки завітають до Львова, а вже влітку готові приймати на практику наших студентів. Відбулася зустріч і з директором Міжнародного інституту цивільної авіації ІКАО з метою запровадження високих стандартів у навчанні, щоб випускники авіоніки Львівської політехніки змогли отримати міжнародні сертифікати. Для політехніків створять лабораторії, є можливість набувати потрібних умінь на підприємствах Львова, зокрема на приватній фірмі «Маркет-матс», яку створили випускники ІТРЕ.
Boeing запрошує
Сервісне представництво компанії Boeing у Ґданську є одним із найкращих у Східній Європі. Воно співпрацює з Ґданською політехнікою, чим забезпечує утримання інтелектуального капіталу в Польщі. Тисячі працівників творять цю систему глобального сервісу, яка невпинно розвивається і демонструє на аероринку значні показники зростання. Сервісні системи, їхня оптимізація й програмування – продукти, які продукує польська сторона. Про це йшлося в доповіді президента ради керівників компанії Boeing Рафала Степновскі. До того, як до Польщі прийшов Boeing, Рафал разом із батьком мав фірму, котра володіла оцифрованими точними мапами Польщі.
Про те, які виклики стоять перед компанією і над чим вона працює, розповів і показав у своїй презентації «Майбутнє авіації у світі цифрових інновацій» програмний інженер Boeing Матеуш Допка. Невдовзі літаки компанії можуть зазнати значних змін усередині: ймовірно, що одного з двох пілотів у кабіні керування літаком замінить штучний інтелект, оснащення літака стане розумнішим – завдяки сенсорам сидіння крісел будуть оновлювати завчасно, полегшиться паспортний контроль, бо в кріслах будуть вмонтовані камери, які скануватимуть документи пасажирів. Крім цього, у планах компанії – максимально використовувати незалежні літальні апарати, тож не дивно, якщо над містами літатимуть цілі хмари дронів, не низько і визначеними повітряними трасами.
Це був перший візит представників компанії Boeing до Львівської політехніки, однак, сподіваються вони, не останній. Бажання співпраці вилилося у запросини наших студентів проходити практику в Польщі. Тож у наступному навчальному році третьокурсники авіоніки матимуть у Ґданську літню практику, щоб згодом здобутий досвід впроваджувати в Україні.