Викладач Львівської політехніки Ярослав Клочник: «Штучний інтелект – конкурент чи помічник вчителя?»

Tech StartUp School Львівської політехніки
Ярослав Клочник

Про те, що таке штучний інтелект (ШІ), як він може допомогти у роботі вчителю та загалом вплинути на систему освіти – у розмові з Ярославом Клочником, викладачем програми «Інтернет речей» у Національному університеті «Львівська політехніка».

У проєкті «Повернення до формального та неформального викладання й навчання в громаді для учнів і підлітків, у тому числі ВПО» Ярослав викладає курс для вчителів «Штучний інтелект (АІ)». Загалом у рамках проєкту на курсі щодо роботи із ШІ пройдуть навчання 1000 вчителів із 7 областей заходу України.

– Що таке ШІ, як він змінить наше життя?

– Штучний інтелект – це галузь комп’ютерних наук, яка займається розробкою програм, алгоритмів та систем, що дають змогу комп’ютерам виконувати завдання, які зазвичай потребують людського інтелекту.

Головною метою штучного інтелекту є створення систем, здатних аналізувати дані, розуміти контекст поставлених задач, самонавчатись, приймати рішення та виконувати завдання, які раніше вважали виключно людськими, або автоматизовувати певні процеси.

Штучний інтелект включає в себе різноманітні підходи і методи, такі як машинне навчання, нейронні мережі, еволюційні алгоритми, обробку природної мови, комп’ютерний зір та багато інших. Основна ідея полягає в тому, щоб надати комп’ютерам здатність аналізувати дані, розрізняти патерни, вчитися і покращувати свою продуктивність.

Стосовно впливу на наше життя, тут хотів б виділити деякі аспекти, де вже певною мірою задіяні засоби ШІ:

  • автоматизація рутинних завдань;
  • оптимізація бізнес-процесів;
  • транспорт та автономність;
  • екологія та збереження ресурсів;
  • фінанси та інвестиції;
  • освіта й навчання;
  • творчість і мистецтво.

– ШІ пише за учнів реферати, твори, дослідження. Як, гадаєте, таке можливо? Як ШІ може змінити систему освіти?

– Для початку важливо зрозуміти, що, окрім різних систем та засобів ШІ, описаних вище, окремо виділяють таке поняття як Generative AI (генеративні інструменти ШІ), і ключове слово тут – «генеративні». Ці інструменти генерують контент, тобто твердження, що згенерований ними контент – це «правдива інформація на всі 100%» – неправильне.

Для прикладу, якщо розглядати ChatGPT або Google Bard для написання наукових робіт, де присутні складні обчислення і точність даних є основним пріоритетом, тоді розраховувати на генеративні засоби ШІ не варто. Якщо ж стоїть завдання написати твір або перекласти текст, тобто немає потреби у точних розрахунках, тоді – так: такі системи цілком придатні.

Важливо також зрозуміти, що такі системи не можуть передбачити майбутнє або зробити 100-відсотковий прогноз навіть на основі великого об’єму вхідних даних (Дата сету): у більшості випадків щоразу згенерована відповідь буде іншою. Для прикладу, відповідь на моє попереднє запитання частково згенерована ChatGPT, частково написана мною, але чи можете ви зараз із високою ймовірністю розрізнити, кому/чому належить яке з речень?

Насправді не все так сумно, і вже розробляють системи та засоби ШІ, які теж використовують певні алгоритми для розпізнавання тексту, написаного за допомогою генеративних ШІ-інструментів. Наприклад, GPTzero з доволі високою точністю вже вміє аналізувати текст, написаний англійською мовою, та розпізнавати частини, згенеровані ШІ.

Стосовно того, як штучний інтелект може змінити систему освіти. Передусім багато процесів уже можна автоматизувати за допомогою засобів ШІ.

  1. Персоналізоване навчання: ШІ можна використовувати для створення персоналізованих навчальних планів для кожного учня, заснованих на їхніх індивідуальних потребах.
  2. Гнучке навчання: ШІ можна використовувати для створення гнучких можливостей навчання, які дають змогу учням навчатися в будь-який час і в будь-якому місці. Це може включати онлайн-навчання, дистанційне навчання та навчання за допомогою мобільних пристроїв.
  3. Автоматизація завдань: ШІ можна використовувати для автоматизації завдань, які зараз виконують учителі, наприклад, перевірку завдань та надання відгуків.
  4. Розробка навчальних матеріалів: спільно з педагогами ШІ можна частково використовувати для розробки навчальних матеріалів, які адаптовані до індивідуальних потреб учнів. Це може допомогти учням краще зрозуміти матеріал і досягти навчальних цілей швидше.

Повний текст інтерв’ю – на сторінці Tech StartUp School у соцмережі Фейсбук.