Ставлення студентів до російської мови в інфопросторі

Софія-Марія Курівчак, студентка 4-го курсу ІППО, спеціальність «журналістика»
Заставка до матеріалу

Мовне питання гостро постало в суспільстві ще до початку повномасштабної війни. Як ми знаємо, медіа прямо впливають на громадян і допомагають формувати свою позицію стосовно тієї чи іншої проблеми. Російська мова в інфопросторі – чи має бути, чи все ж таки, з огляду на події, суспільство категорично відмовлятиметься від неї? Серед студентів Львівської політехніки проведено соціологічне опитування.

З-поміж опитаних студентів більшість спілкується українською впродовж усього життя (71%), майже 10% раніше спілкувалися російською, та зараз користуються державною, 3% й далі говорять російською у буденному житті, а 16% залишаються двомовними – підлаштовуються під співрозмовника.

Спершу варто було з’ясувати, чи важливо студентам, якою мовою вони прочитають матеріал у ЗМІ. Більш ніж дві третини опитаних відповіли, що читають лише українською, а від медіа, які використовують російську, категорично відмовляються. Решта ж вважає, що важливий зміст, а не мова, тож сприймають новини тією мовою, на яку спершу натраплять або якою їм зручніше. Проте на запитання, яка мова все ж переважає у публікаціях, що їх читають студенти, понад 80% натиснули на варіант «українська».

Чи зобов’язані медіа, зокрема незалежні засоби масової інформації, не використовувати російської мови для поширення інформації? Лише дві особи відповіли «ні», для решти студентів засоби масової інформації повинні вважати своїм обов’язком не вдаватися до використання мови окупанта.

Твердять, що ймовірність того, що фейкова новина буде написана російською, а не українською, вища, тож у процесі соцопитування довідувалися, чи погоджуються політехніки з таким твердженням. 80% респондентів обрали ствердну відповідь, 20% усе ж так не вважають. Проте на запитання, чи викликає використання російської мови у медіа недовіру до нього, всі відповіли, що або однозначно так, або тільки якщо це нове медіа для них, то російська мова викличе недовіру. Давно знайомі ЗМІ, які все ще використовують російську, почуття недовіри не викликають, але якщо такі засоби масової інформації переходять на українську, попри те, що раніше публікували лише російською, то 100% опитаних відповіли, що підтримують і пишаються такою позицією.