Гендерний мейнстримінг у вищих навчальних закладах України: соціологи Політехніки провели гендерний аудит

Тетяна Онучко, аспірантка кафедри соціології та соціальної роботи ІГСН
Герб Львівської політехніки

Від серпня по жовтень 2015 р. кафедра соціології та соціальної роботи Національного університету «Львівська політехніка» проводила гендерний аудит у ВНЗ у межах всеукраїнського проекту «Гендерний мейнстримінг у вищих навчальних закладах України», який фінансує Фонд локальних ініціатив посольства Фінляндії в Україні. До проекту долучились 15 вищих навчальних закладів із 10-ти регіонів України.

Головна ціль проекту – сприяти досягненню гендерної рівності та реалізації гендерночутливих підходів в українських вишах. Очікується, що поширення практики проведення гендерного аудиту приверне увагу до питання гендерної рівності в університетах та буде мотивувати адміністрацію до реалізації політики рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, яка дозволяє повноцінно самореалізуватись кожній особистості у ВНЗ, незалежно від статі.

Актуальність проекту визначена тим, що, незважаючи на державні програми щодо забезпечення гендерної рівності, в Україні спостерігається дефіцит ініціатив, які реально тому сприяють. Має місце нестача практичних інструментів, які б допомагали виявити слабкі сторони у досягненні рівності жінок і чоловіків безпосередньо в навчальному чи робочому колективі, та, відповідно, ускладнюється перспектива виправлення ситуації на краще. А потребі окреслення власної гендерної політики ледь не у кожному окремому ВНЗ наразі не надається належної уваги. Водночас, демократичне середовище університетів апріорі передбачає більшу відкритість до впровадження будь-яких прогресивних підходів, зокрема – у сфері рівності жінок і чоловіків. Мало того, сьогоднішні студенти, які вчаться у гендерночутливому закладі, завтра зможуть імплементувати підходи гендерної рівності на своїх робочих місцях.

Від реалізації проекту загалом та проведення процедури гендерного аудиту зокрема у висліді матимуть переваги не лише співробітники та студенти вишу, а й адміністрація. Бо якість роботи та навчання у гендерночутливому університеті, як доводить практика, значно покращуються. По-своєму суспільство, у якому чоловіки і жінки мають рівні шанси у навчанні, науковій діяльності та у сфері прийняття рішень, успішно розвивається та процвітає.

Для мережі осередків гендерної освіти робота з проведення гендерного аудиту – це справа, яка розпочалася вже більше року. Впродовж цього часу у партнерстві з представництвом фонду імені Фрідріха Еберта в Україні було розроблено та апробовано методику гендерного аудиту у вищих навчальних закладах. Наразі ж мова йде про системну та масштабну діяльність, результати якої буде представлено на всеукраїнському рівні за участі широкого кола зацікавлених осіб.

ВНЗ – учасники проекту:

  • Запорізький національний університет;
  • Луцький педагогічний коледж;
  • Луцький національний технічний університет;
  • Харківський національний університет радіоелектроніки;
  • Харківський національний педагогічний університет ім. Г. Сковороди;
  • Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»;
  • Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка;
  • Київський національний університет ім. Т. Шевченка;
  • Національний університет «Острозька академія»;
  • Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія;
  • Глухівський національний педагогічний університет ім. О. Довженка;
  • Національний гірничий університет;
  • Національний університет «Львівська політехніка»;
  • Вінницький національний технічний університет;
  • Сумський державний університет.

Довідка. Процедура гендерного аудиту є інструментом і процесом, який базується на методології участі та націленій на організацію навчання щодо гендерної чутливості як на індивідуальному рівні, так і на рівні адміністрації установи. Гендерний аудит за суттю є «соціальним аудитом», і належить до категорії «перевірок якості», що відрізняє його від традиційних «фінансових аудитів». Аудит створює передумови для ідентифікації ключових прогалин і проблем, рекомендує шляхи їх вирішення, пропонуючи можливі поліпшення і нововведення. Гендерний аудит є можливістю продемонструвати кращі практики з досягнення гендерної рівності. Гендерний аудит підвищує колективний потенціал організації та дає можливість визначити сильні і слабкі сторони у провадженні гендерної рівності. Він контролює і оцінює прогрес, досягнутий в гендерній проблематиці, допомагає організувати ініціативи, спрямовані на досягнення гендерної рівності, реалізує навчання колективу з гендерних питань через роботу у команді та обмін інформацією. Важливою складовою гендерного аудиту є розробка рекомендацій за його результатами, перелік яких відповідає специфіці втілення гендерних підходів в університетському середовищі.