Посилення суб’єктності студентів та вдосконалення вищої освіти: у першому читанні ухвалено проєкт закону

За матеріалами сайту Міністерства освіти і науки України
Заставка до матеріалу

Минулого тижня Верховна Рада України ухвалила в першому читанні проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу у вищій освіті».

Основна його мета – збільшити права студентів на формування індивідуальної освітньої траєкторії, а отже, розширити їхню суб’єктність. Студенти матимуть можливість індивідуально визначати темп навчання та формувати унікальний набір компетентностей, щоб бути конкурентоспроможними на ринку праці. Така стратегія резонує з принципом розвитку академічних свобод учасників освітнього процесу в європейській системі вищої освіти.

Законопроєкт передбачає, що здобувачі вищої освіти зможуть індивідуалізувати освітні траєкторії за допомогою міждисциплінарних освітніх програм. Він упроваджує модель «вступу на галузь» із можливістю обрати конкретну спеціальність або й надалі навчатися на міждисциплінарній програмі.

Темп і терміни навчання також стануть гнучкішими: студенти зможуть, наприклад, завершити чотирирічну бакалаврську програму за три роки або поєднати навчання з роботою і завершити необхідні 240 кредитів за 6–8 років.

Законопроєкт також уможливлює визнання результатів навчання, здобутих у формальній, неформальній та інформальній освіті, під час програм академічної мобільності. Це особливо актуально для тих студентів, які поєднують навчання в українських ЗВО та за кордоном.

Крім того, заклади вищої освіти матимуть більшу автономію – вони зможуть формувати власні інструменти досягнення встановлених стандартом компетентностей на нерегульованих спеціальностях. Це також наближає українську систему вищої освіти до європейських стандартів. Натомість для регульованих спеціальностей характерний високий рівень соціальної відповідальності держави за зміст освіти (наприклад, право, медицина, правоохоронна діяльність тощо). На цих спеціальностях детально визначені вимоги до компетентностей та результатів навчання і навіть назви відповідних освітніх програм.

Цей закон, коли буде ухвалений, сприятиме забезпеченню якості вищої освіти, зокрема, у процесі навчання. Передбачено, що буде визначений мінімальний обсяг навчальних занять (тобто тих, що передбачають взаємодію з викладачем) з розрахунку на один кредит ЄКТС для здобувачів очної форми вищої освіти. Ідеться про мінімальні обсяги, які забезпечать системність навчання на очній формі.

Стосовно пункту про трансформацію заочної та вечірньої форм у дистанційну ухвалили рішення залишити цей пункт на доопрацювання до другого читання. Нині зберігатимуться попередні умови, а набір на освітні програми заочної форми не припинятиметься. Надалі Міністерство освіти і науки України спільно з депутатами сформують поправки, що дозволять трансформувати застарілу заочну форму здобуття вищої освіти в таку, яка відповідає вимогам якості і в якій використовуються сучасні технології.