Анастасія Степаняк, Центр комунікацій Львівської політехніки
Олег Давидчак

Одним із завдань, задекларованих у Стратегічному плані розвитку Львівської політехніки до 2025 року, є удосконалення процесів викладання та навчання, що передбачає оптимізування змісту освітніх програм та мінімізування кількості їх компонентів. Говоримо про це з проректором з науково-педагогічної роботи Олегом Давидчаком.

― Перегляд освітніх програм і процес їх оптимізування входить до щорічної процедури удосконалення освітніх програм. Щороку ми вносимо певні зміни, зважаючи на обставини, пропозиції працедавців та відгуки студентів. Усе відбувається за процедурою, відповідно до Положення про формування, затвердження та оновлення освітніх програм в Університеті.

Одним з інструментів оптимізування освітніх програм є мінімізування кількості їх компонентів, що також зазначено у Стратегії. Попередня така зміна у всіх освітніх програмах була 2014 року, після затвердження нового закону про вищу освіту та нового переліку спеціальностей. Тоді ми переглядали всі наші освітні програми, оптимізували їх. Зокрема, зменшили кількість навчальних компонентів з 10–12 на семестр до 8, щоб знизити навантаження на студентів та покращити якість їх підготовки.

З 2018-го року МОН України розпочало процес затвердження стандартів вищої освіти за новими показниками, тож ми отримали нагоду ще раз переглянути освітні програми. Крім того, аналіз навчальних планів й освітніх програм закордонних вишів, який ми періодично здійснюємо, показав, що там навчальних компонентів ще менше. Очевидно, це покращує якість навчального процесу і дає можливість студентам ретельніше готувати предмети. Тож ми вирішили перейняти досвід іноземних колег і вмістити цей пункт у Стратегію. Питання розглядали на Вченій та науково-методичній радах, було створено спеціальну комісію для аналізу, і у жовтні 2019 року ми розпочали оптимізацію кількості навчальних компонентів у навчальних планах до 5–6 на семестр. Ці зміни потребували часу, адже потрібно було переглянути всю освітню програму. Також ми враховували рекомендації й побажання працедавців, які беруть на роботу наших випускників. Впродовж 2019–2020 років Львівська політехніка розробила нові навчальні плани для першокурсників 2020–2021 навчального року. Ми дали можливість нашим студентам вивчати меншу кількість навчальних предметів, але якісніше. Певні навчальні дисципліни об’єднали. З жовтня першокурсники навчатимуться вже за новими програмами. На старшокурсників це не поширюється, адже ці програми затверджують на рік вступу, тож студенти зобов’язані навчатися за затвердженими на час вступу освітніми планами. Ми намагалися внести зміни й для старшокурсників: щось вдалося, щось ні, адже тут ми обмежені ― процес реалізування освітньої програми вже розпочався.

― Які ще інструменти оптимізації освітніх програм ви використовуєте?

― Ми також організували внесення змін до блоку фундаментальної підготовки, оптимізувавши об’єм дисциплін математичного спрямування. Крім того, на архітектурних спеціальностях збільшили кількість кредитів на навчальну й виробничу практику ― раніше там була навчальна компонента «суцільне проєктування», що компенсувала відсутність виробничої практики. Для інших спеціальностей також збільшили об’єм практики. Далі були точкові зміни на різних спеціальностях, що стосувалися вибіркових блоків: ті, дисципліни, що не користувалися попитом серед студентів, або не відповідали запитам роботодавців, ми замінили або вилучили з навчальних планів.

Раніше кожен інститут й кафедра провадили локальні опитування студентів щодо дисциплін. Нещодавно ми організували університетське опитування «Викладач очима студентів», яке містить також відгук на навчальні компоненти. Результати опрацьовуватимемо й ухвалюватимемо необхідні рішення.

Крім того, нині маємо виклик дистанційного навчання. Наразі аналізуємо відповідні пропозиції та, можливо, з вересня надаватимемо рекомендації щодо особливостей використання дистанційних інструментів у навчальному процесі, наприклад, у часі читання лекцій, викладу теоретичного матеріалу тощо.

Також на кафедрах регулярно збирають відгуки студентів та випускників щодо вивчених дисциплін й освітніх програм загалом. Вони радять, як і коли зручніше вивчати дисципліну, висловлюються щодо доцільності предмету чи необхідності додаткових компетентностей чи результатів навчання, які потрібні на ринку праці. Ці думки також враховуємо. Щорічно ми змінюємо пул вибіркових дисциплін, зокрема й на пропозицію студентів. Зміни також можуть стосуватися об’єму дисциплін, форми навчання тощо.