Катерина Гречин, тижневик «Аудиторія»
Наталія Шаховська

Освіта нині функціює в умовах жорсткої конкуренції, як зовнішньої, так і в межах України. Про те, як цю проблему вирішують на кафедрі систем штучного інтелекту ІКНІ, розмовляємо з її очільником професором Наталією Шаховською.

– Наталіє Богданівно, чому, на Вашу думку, нині краще модифікувати існуючу освітню програму, ніж відкривати нові?

– Найперше тому, що мусимо підготувати конкурентоспроможного на ринку праці фахівця. І це найважливіша причина, яка спонукає нас до поліпшення якості освіти. Нам є куди рухатися, адже, якщо порівнювати освітній процес в ІТ-сфері різних університетів України, то Львівська політехніка є на восьмому місці. У спину дихають і жорсткі конкуренти – закордонні університети. Польща, до прикладу, має кращу інфраструктуру, якою заманює наших студентів. Щоб виправити цю ситуацію, мусимо забезпечити їм новітні умови для навчання. Оновлювати освітні програми, навчальні плани мусимо й через різку зміну вектора промисловості та ІТ-компаній. Якщо кілька років тому вони брали на роботу студентів 4–5 курсів, то зараз «в хід» ідуть і другокурсники. Це дуже велика проблема. Нерідко буває так, що на третьому курсі лектор зустрічається з порожніми аудиторіями, бо студенти вже десь працюють. Відповідно страждає навчальний процес. Ще одна причина поліпшення якості нашої освіти – зміна психологічного портрету і пріоритетів вступників, студентів, їхніх батьків.

– Що маєте на увазі?

– Кілька років тому під час консультацій в деканатах батьків цікавили програми подвійних дипломів, можливість навчання за кордоном. Нині вони просять показати робочу програму і пояснити все про дисципліни, які буде вивчати їхня дитина. Крім цього, десять років тому лектор був для студентів беззаперечним авторитетом, нині ж цей авторитет треба у них заслужити. Не забуваймо, що програма ІТ теж дуже швидко змінюється.

– Чи виникають якісь проблеми на шляху до становлення?

– Проблем є кілька. З ними стикаємося вже на рівні відкриття нових освітніх програм або їхньої реалізації. Все ж, незважаючи на труднощі, за останні роки в інституті відкрили нові освітні програми, серед яких – інтернет речей, вибірково (частково) модифікували блок систем штучного інтелекту, створили програму «Наука про дані» (Data science). Інша проблема – ІТ-компанії, які не завжди розуміють специфіку діяльності вищого навчального закладу, потребу змін в освітній програмі.

– Як забезпечуватимете якість навчального процесу?

– Найперше – залучатимемо до навчального процесу ІТ-фахівців. Для якісного забезпечення освітнього процесу дуже важливі мобільність і швидка зміна. На мою думку, курс лекцій і наші викладачі, і запрошені професори мають вкладати в короткі часові рамки. Варто подбати й про те, щоб наші освітні програми конкурували зі світовими аналогами. Для цього варто ширше використовувати різні онлайн-освітні ресурси і коригувати наші навчальні курси з курсами провідних університетів світу. Ми вже випробували різні способи донесення інформації до студентів, зокрема апробували додаток clickers, який розробили четвертокурсники. З його допомогою отримували запитання від студентів безпосередньо під час лекції і відповідно на них реагували. Додаток допомагає також перевіряти знання студентів. За результатами першого семестру провели анонімний онлайн-тест, який допоможе нам поліпшити навчання у другому семестрі. До того ж мусимо постійно переглядати наші робочі програми, слідкувати, щоб вони відповідали вимогам ринку. У весняному семестрі студенти вивчатимуть курс «Командна робота», в якому виконуватимуть проекти під керівництвом фахівців з ІТ-компаній. Їхнє спілкування відбуватиметься за всіма стандартами компаній, з використанням певних програмних засобів тощо. Тобто вже з першого курсу студенти зможуть ознайомитися зі специфікою роботи, яка їх чекає попереду. Сподіваємося, що ті спеціалісти згодом залучатимуть найкращих студентів до стажування чи практик у їхніх компаніях.

– Орієнтуєтеся на освітні програми «зверху», чи можете їх видозмінювати?

– Звичайно, можемо видозмінювати. До прикладу, наші першокурсники під час вивчення основ алгоризації і програмування проходили загальновизнаний у світі для всіх комп’ютерних наук онлайн-курс, запроваджений у програмі EDX. Окрім завдань, передбачених курсом, доручали студентам додатково розробляти різні проекти. Тобто, нам удалося частково поєднати матеріали курсу і варіанти індивідуальної роботи зі студентами.

– Чи вистачає викладачам часу для підвищення своїх професійних знань?

– Кафедра функціює з вересня, тож викладачі ще повні енергії, бажання творити, мають багато ентузіазму, самі постійно удосконалюються. У серпні більшість із них пройшли онлайн-курси й отримали сертифікати про навики із різних технологій. Одним зі способів заохочення викладачів до навчання є ґранти, тому три заявки подали на освітні ґранти, одну на виробничий. Ще дві готуємо. Звичайно, не так часто можна виграти міжнародний ґрант, але ми до цього прагнемо. Дуже доречна нам і допомога від промисловості, ІТ-компаній.

на лекції